1.2 Motor 3 Fasa (Tutorial Mengesan kerosakan motor elektrik 3 fasa dengan betul)
Diantara jenis-jenis motor tiga fasa ialah:
1.1.1 Motor sangkar tupai (squirrel cage motor)
1.1.2 Motor Rotor Berlilitan
1.1.3 Motor segerak (synchroneous motor)
1.1.4 Motor Arus Terus
1.2.1 Motor sangkar Tupai
Ø Motor Tidak Dapat Dihidupkan
NO
|
SEBAB-SEBAB KEMUNGKINAN
|
TINDAKAN
| |
1
|
Pemutus litar terpelantik atau fiud terputus disebabkan oleh lebihan beban.
|
Rujuk kepada carta mekanikal yang tertentu untuk mengesan punca lebihan beban. Kurangkan beban kepda peringkat yang boleh dikawal.
| |
2
|
Voltan rendah
|
Periksa nilai voltan pada pelit nama. Naikkan voltan kepda peringkat yang diperlukan dengan beberapa cara.
| |
3
|
Litar terbuka atau litar pintas di lilitan motor
|
Jika ini disahkan dengan beberapa ujian, lilitan baru pada motor hendaklah dilkukan.
| |
4
|
Grease di dalam alas menjadi kejal
|
Sistem pelinciran dibersihkan dan grease baru dimasukkan ke dalam alas
| |
5
|
Sambungan tidak kemas dipunca sambungan
|
Periksa dipunca sambungan yang tidak kemas
| |
6
|
Rotor dan Stator bersentuhan
|
Perbetulkan kelawasan antara rotor dan startor mengikut nilai yang tersebut
| |
7
|
Kerosakan pada alas
|
Pastikan alas diganti dengan yag baru ‘remetaling’ bagi alas jernal.
|
Ø Motor Berbunyi Bising yang Kuat
NO
|
SEBAB-SEBAB KEMUNGKINAN
|
TINDAKAN
|
1
|
Motor beroperasi di dalam satu fasa
|
Matikan motor. Jika beroperasi dalam satu fasa, ia tidak dapt dihidupkan semula. Periksa jika ada litar terbuka
|
2
|
Aci tidak berputar dengan betul di alas (sleeve bearing)
|
Periksa pelurusan (Alignment)
|
3
|
Gegaran disebabkan oleh rotor tidak seimbang atau gegaran yang berpunca dari mesin yang dipandu
|
Asingkan motor dari mesin yang dipandu. Jika ia masih lagi berbunyi bising atau bergegaran ketika dijalankan bersendiriran, rotor hendaklah diseibangkan semula. Periksa bar yang longgar/patah.
|
4
|
Kelawasan tidak sama disekeliling antar rotor dan startor
|
Perhatikan kedudukan rotor terletak betul-betul dipusatnya.Jika perlu gantikan alas baru untuk mendapatkan pemusatan yang betul.
|
5
|
Motor memandu mesin melalui kapeling yang tidak kemas
|
Periksa pelarasan kapeling dengan menggunakan tolok perasa (feeler gauge) dengan memutarkan kapeling perlahan-lahan. Ktatkan kapeling jika perlu.
|
6
|
Kemasukan benda asing
|
Keluarkan benda asing dan pastikan sesekat berkeadaan baik
|
7
|
Kerosakan pada alas
|
Pastikan punca kerosakan pada alas dan digantikan yang baru.
|
Ø Motor Panas dan Kadangkala Berasap
NO
|
SEBAB-SEBAB KEMUNGKINAN
|
TINDAKAN
|
1
|
Motor beroperasi dengan lebihan beban yang berat
|
Rujuk kepada bahagian mekanikal yang mempunyai penerangan mengenai lebihan beban.Kurangkan beban. Jika terdapat lebihan beban yang berat.
|
2
|
Motor beroperasi di dalam satu fasa
|
Perisa semua litar tersebut. Bagi mengetahui samada motor beroperasi dalam satu fasa ialah motor tidak dapat dihidupkan semula setelah ia dimatikan
|
3
|
Kedudukan motor yang tidak sesuai di mana peredaran udara tersekat atau ruang udara melalui motor tersumbat
|
Baiki kawasan sekeliling motor supaya dapat peredaran udara yang baik serta bersihkan ruang udara di motor.
|
4
|
Motor beroperasi did lam voltan dan ulangan yang tidak sesuai
|
Perbetulkan voltan dan buat ulangan seperti yang tercatat dipelit nama motor.
|
5
|
Alas terlalu ketat
|
Catat suhu alas. Periksa geseran ketika rotor diputar dengan tangan serta diperbetulakannya. Sahkan jenis pelincir pada alas.
|
6
|
Jika motor tersebut memandu melalui tali (belt) mungkin tali terlalu ketat.
|
Perisa ketegangan tali. Longgarkan jika ia terlalu ketat.
|
7
|
Grease berlaianan dari yang disyorkan oleh pereka motor
|
Bersihkan system pelinciran dan grease semula dengan bahan yang ditentukan
|
8
|
Geris berlebihan di alas
|
Keluarkan geris lama dan gantikan geris yang abru sebanyak ½ hingga ¾ isipadu ruang.
|
Ø Motor Panas dan Kadangkala Berasap
NO
|
SEBAB-SEBAB KEMUNGKINAN
|
TINDAKAN
|
9
|
Kelunturan sifat pelincir
|
Kelunturan disebabkan oleh suhu alas yang tinggi, benda asing dalam geris dan geris tidak ditukar pada jadual yang ditetapkan. Gantikan geris baru.
|
10
|
Kapeling yang tidak kemas
|
Pastikan kapeling dijajar dan diikat dengan kemas
|
11
|
Daya tujah dari mesin yang dipandu
|
Pastikan aci mempunyai kelawasan untuk bergerak sepanjang paksinya.
|
BACA JUGA
PEMASANGAN PUSAT KAWALAN MOTOR VOLTAN RENDAH
PEMERIKSAAN DAN PENYELENGGARAAN KE ATAS PENYAMBUNGAN DAN KOMPENEN-KOMPONEN MOTOR TIGA FASA BERBEBAN
PENGENALAN KEPADA LUKISAN ELEKTRIK SATU FASA
Nota: HUKUM KIRCHOFF (arus dan voltan)
Nota: Geseran Menghasilkan Arus Elektrik
Nota: PENGUBAH / Transformer
NOTA ASAS PERTOLONGAN CEMAS
NOTA: PENGENALAN KEPADA ELEKTRIK
NOTA: RAWATAN RENJATAN ELEKTRIK
Nota Untuk Pelajar Elektrik Kolej Vokasional
Nota pemasangan salur
Nota: HUKUM KIRCHOFF (arus dan voltan)