Nota pemasangan salur

Nota pemasangan salur
SALUR

Pengenalan
Sistem salur adalah satu sistem yang digunakan untuk menayalurkan kabel-kabel telefon, kabel-kabel elektrik dan beberapa perkhidmatan lain ke tempat-tempat yang memerlukan perkhidmatan-perkhidmatan tersebut.


Definisi
Salur ialah saluran yang dibuat di bawah lantai yang boleh menyalurkan perkhidmatan kabel telefon, elektrikal dan sebagainya. Biasanya ia dibuat di bawah lantai semasa pembinaan bagunan lagi.

Dari konteks elektrikal, salur dapat menghubungkan kabel-kabel kuasa yang mempunyai bilangan yang banyak dari satu tempat ke tempat yang lain (contoh seperti dari kotak pengagihan pengguna ke meja-meja kerja di dalam sebuah bengkel atau makmal).

Penggunaan Salur
Pada peringkat permulaan, salur yang digunakan di makmal-makmal atau bengkel-bengkel, hanyalah sebuah longkang kecil dan ditutup dengan menggunakan blok-blok simen.
Namun apabila berlaku peredaran zaman, sistem salur telah diperbaharui dengan menggunakan kotak salur empat segi bujur atau kotak melengkung yang memanjang dan beberapa aksesori-aksesori yang lain. Ianya diperbuat daripada PVK ataupun bahan logam. Kabel-kabel akan disambung dan dipasang melalui salur-salur ini untuk menghubungkan bekalan elektrik ke tempat yang memerlukan bekalan sama ada ke soket alir keluar ataupun ke panel-panel bekalan kuasa elektrik. Kemudian akan ditutup menggunakan simen lantai, tetapi beberapa bahagian akan dipasang dengan kotak simpang (junction box) bagi tujuan penyelenggaraan.


Peraturan IEE untuk Litar Akhir Lampu
  1. Peraturan IEE untuk Litar Akhir Lampu
Peraturan – Peraturan Elektrik 1994
  1. Peraturan – Peraturan Elektrik 1994
Pertengahan/perantaraan
  1. Nota Pendawaian/wiring litar lampu
  2. Pendawaian litar lampu
SENARAI TUGAS KETUA PROGRAM KURSUS VOKASIONAL DI KOLEJ VOKASIONAL
  1. SENARAI TUGAS KETUA PROGRAM KURSUS VOKASIONAL DI KOLEJ VOKASIONAL
Sistem Pembumian

  1. Sistem Pembumian (wayar bumi)