MOTOR DAN CARA PEMASANGAN MOTOR SATU 1 FASA
BERIKUT ADALAH CARA-CARA MOTOR BEKERJA DAN CARA UNTUK MEMBUAT PEMASANGAN / WIRING MOTOR SATU 1 FASA
Kerosakan boleh berlaku pada motor elektrik jika digunakan dalam masa yang lama dan tidak diselenggaraan dengan betul dan berkala. Oleh itu perlulah kita mengetahui punca-punca kerosakan dan cara membaiki kerosakan yang berlaku. Walaubagaimanapun jika selenggaraan dilakukan dengan sempurna akan menjamin jangka hayat sesuatu motor1 fasa yang lebih lama.
BERIKUT ADALAH CARA-CARA MOTOR BEKERJA DAN CARA UNTUK MEMBUAT PEMASANGAN / WIRING MOTOR SATU 1 FASA
Kerosakan boleh berlaku pada motor elektrik jika digunakan dalam masa yang lama dan tidak diselenggaraan dengan betul dan berkala. Oleh itu perlulah kita mengetahui punca-punca kerosakan dan cara membaiki kerosakan yang berlaku. Walaubagaimanapun jika selenggaraan dilakukan dengan sempurna akan menjamin jangka hayat sesuatu motor1 fasa yang lebih lama.
2.0 Kelas Penebatan Motor (Insulation Class)
KELAS
|
SUHU MAKSIMA
|
Y
|
90˚ C
|
A
|
105˚ C
|
E
|
120˚ C
|
B
|
130˚ C
|
F
|
155˚ C
|
H
|
180˚ C
|
C
|
Lebih 180˚ C
|
Jadual 1 : Kelas Penebatan Motor
3.0 Kerosakan Motor Dan Sebab-Sebabnya.
Jenis Kerosakan
|
Sebab-sebab
|
Motor pegun
|
a. Penggunaan motor yang salah untuk tujuan
tertentu.
b. Beban lampau.
c. Voltan rendah.
d. Bebola alas terkunci (Mechanical locking in
galas (bearing)).
e. Kawalan rintangan yang salah pada motor
slip ring.
f. Litar terbuka
|
Motor tidak mencapai kelajuan
|
a. Voltan terlalu rendah.
b. Bar pemutar pecah.
c. Kawalan rintangan tidak baik pada slip ring
motor
|
Bila motor dibebankan slip bertambah
|
a. Voltan rendah.
b. Beban lampau.
c. Sambungan salah
|
Motor mengambil masa yang lama untuk mencapai kelajuan
|
a. Beban lampau.
b. Pemutar sangkar tupai cacat
|
Putaran salah
|
a. Turutan fasa salah
|
Motor terlalu panas semasa beroperasi
|
a. Beban lampau.
b. Salah satu fasa terbuka.
c. Pengudaraan tidak baik.
d. Lilitan pemegun litar pintas.
e. Voltan terlalu tinggi.
f. Voltan rendah.
g. Voltan tidak seimbang.
|
Bunyi bising
|
a. Ruang udara tidak sekata.
b. Bebola (galas (bearing)) rosak atau longgar.
c. Pemutar tidak seimbang
|
Percikan api pada slip ring
|
a. Kualiti berus karbon yang tidak baik.
b. Motor dibeban lampau.
c. Periksa tekanan berus karbon.
|
Suhu di slip ring tinggi
|
a. Pengudaraan yang tidak baik
|
Motor bergetar
|
a. AIigment tidak betul.
b. Kerosakan mekanikal (weak foundation).
c. Bebola (galas (bearing)) rosak.
d. Pemutar tidak seimbang
|
Alas bebola (galas (bearing)) menjadi panas
|
a. Gris berkurangan.
b. Beban berlebihan / Terlampau beban
|
Alas bebola bunyi (galas (bearing) knock)
|
a. Bebola yang pecah.
b. Ada bahan lain dalam alas
|
4.0 Penyenggaraan Dan Pemeriksaan Motor A.U. Fasa Tunggal
4.1 Sebab-sebab kerja penyelenggaraan dijalankan
Terdapat beberapa sebab bagi menjalankan kerja penyenggaraan biasa pada motor
iaitu :
a) Memastikan agar motor tersebut dapat dikendalikan dengan lebih cekap
b) Untuk kawalan keselamatan
c) Menggelakkan kerosakan yang mungkin berlaku, oleh yang demikian mengurangkan perbelanjaan membaikinya.
4.2 Masa kerja penyelenggaraan dijalankan
Tempoh atau berapa kerap bagi melakukan penyenggaraan motor adalah bergantung kepada :
a) Keadaan tempat di mana motor tersebut dikendalikan
b) Tempoh masa motor dikendalikan
4.3 Pemeriksaan secara rambang
Semasa melakukan penyenggaraan biasa, pemeriksaan secara pandang dengar (visual inspection) akan dibuat terlebih dahulu sebelum mematikan motor. Perkara-perkara yang perlu diperhatikan semasa pemeriksaan secara pandang dengar ialah :
a) Menentukan tidak ada gegaran dan memastikan aci berputar dengan betul
b) Bunyi bising pada motor tersebut
c) Arka-arka dan bunga api di penukar tertib motor tersebut
Pelurusan mestilah dijalankan jika aci tidak berputar dengan betul, keseimbangan pada pemutar dibuat jika ada gegaran pada motor tersebut. Menukarkan alas jika motor berbunyi bising dan betulkan kipas motor jika ia terkena badan motor .
4.4 Penyelenggaraan pada penukar tertib dan motor
Arka-arka dan bunga api di penukar tertib boleh dielakkan dengan cara tersebut di bawah :
a) Membersihkan sekitar penukar tertib.
b) Meratakan permukaan penukar tertib.
c) Membersihkan alur-alur pada penukar tertib.
d) Menentukan berus karbon cukup panjang di penukar tertib atau gelang arus
e) Berus karbon mestilah bergerak dengan bebas di penukar tertib atau gelang arus
f) Berus karbon mestilah dalam kedudukan neutral di penukar tertib
Selepas pemeriksaan di atas dijalankan, matikan bekalan motor tersebut dan keluarkan fius untuk keselamatan. Kemudian lakukan pemeriksaan biasa yang lain iaitu :
a) Menentukan tiada minyak pelinciran atau gris yang berlebihan di merata-rata mesin dan lilitan mestilah bebas dari gris dan minyak serta membersihkan kotoran tersebut dengan armaclean, paraffin atau karbon tach
b) Selepas lilitan dibersihkan keringkan dengan kepanasan
c) Bagaimanapun alas-alas dan semua grease nipples mestilah dimasukkan dengan gris yang baru
d) Bersihkan segala kotoran dan habuk yang ada pada motor
e) Bersihkan ruang udara dan menentukan ia tidak tersumbat dan peredaran udara adalah baik
f) Bolt dan nut mestilah ketat.
g) Skru atau bolt dan nut bagi punca pengalir mesti diketatkan supaya litar tidak berlaku susutan atau percikan bunga api.
h) Pelurusan pengganding hendaklah diperiksa dengan tolok perasa (feeler gauge).
i) Suis empar (centifugal) diperiksa supaya sesentuhnya akan buka semasa dalam kendalian bagi motor fasa tunggal (capacitor start).
j) Frame atau rangka motor diperiksa supaya tiada kerosakan mekanikal terutama plat nama (keselamatan).
k) Motor hendaklah dihindarkan dari berkarat dan dicatkan jika perlu.
l) Penghidup motor dan gear kawalan dibersihkan dan diperiksa untuk kendalian yang baik serta sesentuh-sesentuh dibersihkan.
m) Geganti haba diperiksa untuk kendalian semasa beban lampau dan pelarasan kadaran arusnya juga ditentukan.
n) Litar atau punat ON atau OFF bagi kawalan jauh juga diperiksa termasuk kait punca tersebut.
o) Periksa sambungan atau keterusan bumi dan pastikan dalam keadaan baik terutama apabila konduit mudah lentur digunakan.
p) Lakukan ujian penebatan dan tentukan bacaannya tidak kurang daripada 1 Megaohm.
q) Kelembapan mungkin menyebabkan rintangan penebatannya rendah dan ia boleh dibantu dengan menutup ruang udara apabila motor dalam kendalian. Suhunya mestilah diperhatikan supaya tidak berlebihan.
r) Letakkan balik fius dan kendalikan motor tersebut
s) Selepas tiap-tiap penyenggaraan satu rekod disimpan dan catatan seperti tarikh dan jam senggaraan dilakukan hendaklah dicatatkan.
4.5 Jangka masa untuk sesuatu pemeriksaan.
Tujuan utama mengadakan satu jadual yang teratur ialah untuk menghalang adalah lebih baik daripada membaiki mesin yang telah rosak. Sistem dan masa yang diperlukan hendaklah memastikan segalanya berfungsi pada tahap yang memuaskan.Di dalam sesuatu program mencegah hendaklah diadakan satu sinaran pemeriksaan, di mana orang yang bertanggungjawab mestilah mempunyai kad catatan berkenaan tiap-tiap motor yang dipasang di dalam kilangnya. Masukan semua data – data seperti tarikh pemeriksaan, butir-butir senggaraan dibuat dan kos yang digunakan. Apabila sesebuah motor yang tercatit didalam rekod tersebut didapati telaj menjalani senggaraan dan kos yang berlebihan, ianya mudah dikesan dan dibaiki semula.
Catatan ( Rekod ) pemeriksaan juga dapat digunakan sebagai panduan bagi menunjukan bila motor tersebut dapat diganti semula, jika kos sengaraannya terlalu tinggi. Ianya juga dapat menerangkan keadaan kerosakan yang sebenarnya, seperti salah guna atau lemah dari segi kendalian kejuteraan.
Jadual berikut adalah rekod menjalankan kerja-kerja penyenggaraan yang meliputi kedua-dua jenis motor-motor AC dan DC berdasarkan kepada pengalaman sepanjang penggunaannya. Dimana kekotoran habuk boleh menyebabkan keadaan motor tersebut mengalami kerosakan yang serius malah motor-motor yang terdedah pada persekitaran sebegini sememangnya memerlukan pencucian pada setiap hari.
i. Tiap-tiap minggu.
(a) Periksa kummutator dan set brush, samada AC atau DC.
(b) Periksa paras minyak pada galas (bearing).
(c) Lihat samada cincin minyak bergerak bersama Shaft.
(d) Pastikan Shaft yang terdedah bebas dari terkena Grease dan minyak dari galas (bearing).
(e) Periksan juga suis pemula , fius dan lain bahagian kawalan samada yang terdapat bahagian yang longgar.
(f) Pastikan kelajuan sesebuah motor berada didalam keadaan yang normal dan serta masa yang ditetapkan.
ii. Tiap-tiap 6 bulan.
(a) Cuci dan bersih motor secara menyeluruh, tiupkan segala habuk yang terdapat pada lilitan gelung dan bersihkan juga permukaan kummutator dan karbon brush.
(b) Periksa cincin pengapit komutator.
(c) Periksa keadaan berus karbon, jika didapati haus lebih dari setengah, ianya hendaklah diganti.
(d) Periksa keadaan karbon brush, jika didapati kotor, bersihkan. Pastikan kedudukan berus karbonbebas di dalam tempat pemegangnya.
(e) Periksa daya tekanan terhadap karbon brush.
(f) Periksa kedudukan brush pada kummutator.
(g) Buangkan ( keringkan ), basuhkan dan gantikan dengan minyak yang baru pada sarung galas (bearing).
(h) Periksa minyak dalam galas (bearing) atau roller galas (bearing).
(i) Periksa kelajuan operasi atau kelajuan motor.
(j) Pastikan kedudukan shaft adalah normal.
(k) Periksa serta ketatkan mana-mana bahagian yang longgar pada motor atau alat kawalannya.
(l) Periksa arus kemasukan dan bandingkan dengan keadaan yang normal.
(m) Mengesan bahagian-bahagian yang memutar, sama ada keadaan lariannya licin ( smooth ), tanpa gegaran, dan kerosakan pada galas (bearing), rantai atau tali putar (belting ).
(n) Periksa Bolt dan nut pada tapak motor, dikedua penutup tepi, pulley, penyambung ( Coupler ), gear vdan semua bahagian yang melibatkan pepasangan sekru edan kekunci.
(o) Pastikan semua penutup atau pengadang motor ditempatkan pada tempatnya dengan betul dan pastikan ianya dipasangkan dengan selamat.
iii. Sekali setahun.
(a) Bersihkan serta tukarkan grease baru ke dalam galas (bearing) bebola atau penggelek (Roller).
(b) Uji penebat dengan alat penguji Megammeter
(c) Periksa ruang udara.
(d) Bersihkan benda-benda halus yang terlekat dipermukaan kutup.
(e) Periksa jarak antara shaft dan lubang penutup motor supaya galas (bearing) tidak rosak.
(f) Bersihkan lurah pada komutator supaya tidak terdapat benda-benda asing didalamnya. Ini menyebabkan segment komutator memintas antara satu sama yang lain. Periksa kelincinan permukaan komutator.
(g) Periksa penyambung diantara komutator dan gegelung angker.
(h) Periksa angker sama ada ianya bengkok.
Jadual yang berikut adalah merupakan butir-butir tentang pemeriksaan dan penyenggaraan harian, bulanan dan tahunan bagi motor berkeupayaan tinggi ( 3.3 kV dan 11 kV ) dan juga sebagai panduan bagi motor keupayaan rendah.
JADUAL PEMERIKSAAN DAN PENYELENGGARAAN
| ||||
Perkara
|
Pemeriksaan/Penyelenggaraan
|
Harian
|
Bulanan
|
Tahunan
|
Butir-butir bercatat
|
1. Voltan.
2. Arus dan komponen berdenyut jika ada
3. Suhu bilik/sekeliling
4. Suhu lilitan pemegun
5. Getaran
6. Suhu alas
7. Bunyi luar biasa
8. Kerosakan lain
9. Masukkan grease jika perlu
10. Rintangan penebat
11. Penjajaran penjodoh
|
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
|
ü
| |
Lilitan
|
1. Bau luarbiasa
2. Penebat bertukar warna
3. Tali pengikat pudar warna
4. Sesendal longgar
5. Periksa pada kabel masukan
6. Erutan dan retak pada bar-bar pemutar
7. Mencuci bersih
8. Pemanas ruang
|
ü
|
ü
ü
ü
ü
ü
ü
ü
| |
Badan pemegun
Penyejuk
|
1. Karat dan kerosakan pada pemutar
2. Periksa sekatan pada masukan dan keluaran udara
3. Mencuci bersih bahagian dalam tiub-tiub penyejuk
|
ü
|
ü
|
ü
|
Aci dan pemutar
|
1. Keadaan aci jernal
2. Keadaan kekunci luar biasa
3. Keadaan permukaan pemutar.
4. Ujian peresapan dye pada alur kekunci
|
ü
ü
ü
ü
| ||
Kipas
|
1. Ujian peresapan dye pada rekahan di bilah kipas.
2. Mencuci bersih
3. Pemberat imbangan
|
ü
ü
ü
ü
| ||
Teras pemutar dan pemegun
|
1. Kerosakan pada permukaan teras dan cuci bersih.
2. Pertukaran warna dan kelonggaran pada teras
|
ü
ü
ü
| ||
Peti punca
|
1. Kelonggaran di bolt sambungan.
2. Pertukaran warna di punca disebabkan oleh panas
|
ü
ü
|
Kerosakan elektrik dapat dikesan jika wujudnya keadaan berikut:
(a) Motor tidak dapat dihidupkan.
(b) Bunyi bising dan gegaran yang kuat.
(c) Motor menjadi panas bila beroperasi dan mungkin berasap
(d) Pemutus litar akan pelantik atau fius terputus sebaik sahaja dihidupkan.
(e) Motor tidak capai kepada kelajuan yang dikadarkan.
(f) Bagi motor arus terus, terdapat arka-arka diberus-berus karbon.
Pembaikan kerosakan dapat dilakukan dengan selamat jika bekalan elektrik dimatikan dahulu. Setelah bekalan dimatikan papan tanda hendaklah diletakkan disetiap suis dan kawalan bagi mengelakkan daripada orang lain menghidupkannya kecuali dirinya sendiri.
No
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan
|
Tindakan
|
1.
|
Pemutus litar pelantik atau fius terputus di sebabkan oleh lebihan beban.
|
Rujuk kepada carta mekanikal yang tertentu untuk mengesan punca lebihan beban. Kurangkan beban kepada peringkat yang boleh dikawal.
|
2.
|
Voltan rendah.
|
Periksa nilai pada pelit nama. Naikkan voltan kepada peringkat yang diperlukan dengan beberapa cara.
|
3.
|
Litar terbuka atau litar pintas dililitan motor.
|
Jika ini disahkan dengan beberapa ujian lilitan baru pada motor hendaklah dilakukan.
|
4.
|
Grease di dalam alas menjadi kejal.
|
Sistem pelinciran dibersihkan dan grease baru dimasukan ke dalam alas.
|
5.
|
Sambungan tidak kemas dipunca sambungan.
|
Periksa dipunca sambungan serta ketatkan sanbugan yang tidak kemas.
|
6.
|
Rotor dan stator bersentuhan.
|
Perbetulkan kelawasan antara rotot dan stator mengikut nilai yang tersebut.
|
7.
|
Kerosakan pada alas.
|
Pastikan alas digantikan dengan yang baru atau ‘remetaling’ bagi alas jernal.
|
No
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan
|
Tindakan
|
1.
|
Motor beroperasi di dalam satu fasa.
|
Matikan motor, jika ia beroperasi dalam satu fasa, ia tidak dapat dihidupkan. Periksa jika ada litar terbuka.
|
2.
|
Aci tidak berputar dengan betul di alas (sleeve galas (bearing)).
|
Periksa pelurusan (alignment) aci
|
3.
|
Gegaran disebabkan oleh rotor tidak seimbang atau gegaran yang berpunca dari mesin yang dipandu.
|
Asingkan motor dari mesin yang dipandu. Jika ia masih lagi bunyi bising atau bergegaran ketika dijalankan bersendirian. Rotor hendaklah diseimbangkan semula\. Periksa bar-bar yang longgar patah.
|
4.
|
Kelawasan tidak sama disekeliling antara rotor dan stator
|
Perhatian rotor jika terletak betul-betul dipusatnya. Gantikan alas baru, jika perlu untuk mendapatkan pemusatan yang betul.
|
5.
|
Motor memandu mesin melalui kapeling yang tidak kemas.
|
Periksa pelarasan (alignment) kapeling dengan menggunakan tolok perasa (feeler gauge) dengan memutarkan kapeling perlahan-lahan. Ketatkan kapeling jika perlu.
|
6.
|
Kemasukan benda asing.
|
Keluarkan benda asing dari motor dan pastikan sesekat berkeadaan baik.
|
7.
|
Kerosakan pada alas.
|
Pastikan punca kerosakan pada alas dan seterusnya digantikan dengan yang baru.
|
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan.
|
Tindakan
|
1.
|
Motor beroperasi dalam lebihan yang berat.
|
Rujuk kepada bahagian mekanikal yang mempunyai penerangan mengenai lebihan beban. Kurangkan beban jika terdapat lebihan beban yang kuat.
|
2.
|
Motor beroperasi di dalam satu fasa.
|
Periksa semua litar tersebut. Bagi mengetahui sama ada motor beroperasi dalam satu fasa ialah ketika mana motor tidak dapat dihidupkan semula setelah ia dimatikan.
|
3.
|
Kedudukan motor yang tidak sesuai dimana peredaran udara tersekat atau ruang udara melalui motor tersumbat.
|
Baiki kawasan sekeliling motor supaya dapat peredaraan udara yang baik serta bersihkan ruang udara motor.
|
4.
|
Motor beroperasi di dalam voltan dan ulangan yang tidak sesuai.
|
Perbetulkan voltan dan ulangan seperti yang tercata dipelit nama motor.
|
5.
|
Alas terlalu ketat.
|
Catat suhu alas. Periksa geseran ketika rotor diputar dengan tangan serta diperbetulkannya. Sahkan jenis pelincir pada alas.
|
6.
|
Jika motor tersebut memandu melalui tali (belt) mungkin tali terlalu ketat.
|
Periksa ketegangan tali. Longgarkan jika ia terlalu ketat.
|
7.
|
Grease berlainan dari yang disyorkan oleh pereka motor.
|
Bersihkan sistem pelinciran dan grease semula dengan bahan yang ditentukan.
|
8.
|
Gris berlebihan dialas.
|
Keluarkan gris lama dan gantikan gris baru sebanyak 1/2 hingga 3/4 isipandu ruang.
|
9.
|
Kelunturan sifat pelincir.
|
Kelunturan disebabkan oleh suhu alas yang tinggi, benda asing dalam gris dan gris tidak ditukar pada jadual yang ditetapkan. Gantikan gris baru.
|
10.
|
Kapeling yang tidak kemas.
|
Pastikan kapeling dijajar dan diikat dengan kemas.
|
11.
|
Daya tujah dari mesin yang dipandu.
|
Pastikan aci mempunyai kelawasan untuk bergerak sepanjang paksinya.
|
(d) MOTOR JENIS ROTOR BERLILITAN BEROPERASI KURANG DARI KELAJUAN YANG DITETAPKAN WALAUPUN TANPA BEBAN.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan
|
Tindakan
|
1.
|
Terdapat litar terbuka dilitar rotor, termasuk kabel ke panel kawalan.
|
Periksa setiap litar. Perbaiki litar setelah mengesan kerosakan tersebut.
|
(e) GETARAN YANG KUAT.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan
|
Tindakan
|
1.
|
Kapeling yang tidak kemas.
|
Penjajaran kapeling dibetulkan dan kapeling diikat kemas.
|
2.
|
Rotor tidak seimbang.
|
Periksa punca masalah ini dan rotor dikeluarkan untuk diimbang semula.
|
3.
|
Alas tidak dipasang dengan betul
|
Periksa nombor alas dan betulkan kedudukan alas.
|
4.
|
Voltan bekalan tidak seimbang.
|
Ini mungkin disebabkan oleh ke tidak seimbangan beban. Pastikan semua sambungan adalah kemas dan voltan bekalan seimbang semula.
|
(f) KENAIKAN SUHU YANG TINGGI DI DALAM GELUNG STATOR DAN BADAN MOTOR.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan.
|
Tindakan.
|
1.
|
Lebihan beban.
|
Uji geganti lebihan dan laraskannya semula jika perlu. Kurang beban mekanikal mengikut keupayaan motor.
|
2.
|
Kenaikan arus disebabkan oleh voltan rendah.
|
Periksa punca bekalan dan naikkan semula voltan mengikut kadaran.
|
3.
|
Voltan bekalan tidak seimbang.
|
Pastikan punca sambungan adalah kemas dan voltan bekalan diimbang semula.
|
4.
|
Kendalian dalam satu fasa.
|
Periksa litar jika ada litar terbuka.
|
5.
|
Suhu sekeliling yang tinggi.
|
Pastikan peredaraan udara disekitar motor beredar dengan baik dan pastikan sesekat tidak tersumbat.
|
6.
|
Peredaraan udara sejuk tersekat oleh selaput habuk.
|
Cuci bersih saluran penyejuk dan pastikan ia tidak tersumbat.
|
(g) MOTOR TIDAK DAPAT DIHIDUPKAN.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan
|
Tindakan
|
1.
|
Litar terbuka disatu fasa.
|
Uji tiap-tiap fasa untuk mengesan kerosakan serta baikinya.
|
2.
|
Motor yang tidak dapat mengatasi geseran terlalu kuat ketika ia mula dihidupkan.
|
Periksa geseran alas dimotor serta pelinciran alas (galas (bearing) lubrication). Periksa pelurusan kapeling antara motor dengan mesin.
|
3.
|
Voltan rendah.
|
Periksa voltan yang tercatat dipelit nama dengan voltan bekalan. Jika ada perbezaan, voltan bekalan hendaklah ubah supaya sama dengan voltan dimotor.
|
(h) PEMUTUS LITAR TERPELANTIK SEBAIK SAHAJA DIHIDUPKAN.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan
|
Tindakan
|
1.
|
Voltan penguja (exciter) rendah.
|
Tinggikan nilai pengujaan (excitation)
|
2.
|
Litar terbuka atau litar pintas di dalam litar medan dimotor.
|
Uji untuk mengesan litar terbuka atau litar pintas dan perbetulkannya. Gunakan penunjuk kutub (polarity indicator) untuk mengesan litar pintas.
|
3.
|
Perubahan beban terlalu.
|
Rujuk kepada bahagian mekanikal bagi mengawal beban.
|
(i) MOTOR PANAS DIBAHAGIAN TERTENTU.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan.
|
Tindakan.
|
1.
|
Panas distator yang mungkin di sebabkan oleh rotor yang terkeluar dari titik pusatnya. (off-center)
|
Periksa kedudukan rotor. Alas ditukar, jika perlu, bagi membetulkan rotor kepada titik pusatnya.
|
2.
|
Litar terbuka disatu fasa.
|
Periksa di fasa yang rosak dan perbetulkan.
|
3.
|
Panas bertumpu kepada satu atau lebih gelong motor.
|
Ini berpunca dan litar pintas. Gelong yang rosak boleh dikeluarkan dari litar sebagai langkah pembetulkan sementara (temporary repair).
|
4.
|
Panas bertumpu digelong medan.
|
Tukar atau perbetulkan gelong tersebut oleh kerana ia berpunca dari litar pintas digelong. Juga kepanasan tersebut boleh berpunca dari arus medan yang mempunyai nilai yang tinggi. Perbetulkan ini dengan mengurangkan arus kepada nilai yang tercatat dipelit nama.
|
(j) MOTOR PANAS DISEMUA BAHAGIAN.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan.
|
Tindakan.
|
1.
|
Beroperasi di dalam lebihan beban yang tinggi.
|
Rujuk kepada bahagian mekanikal untuk mengawal beban. Jika beban tidak boleh dikurangkan, motor hendaklah ditukar kepada yang lebih besar. Nilaikan tahap geseran dialas sertas keupayaan pelinciran.
|
2.
|
Pengujian (excitation) tidak mengikut seperti dipelit nama atau tidak ada pengujaan langsung.
|
Laraskan pengujaan mengikut nilai dipelit. nama.
|
3.
|
Suhu disekitar motor adalah tnggi dari nilai suhu yang boleh diterima oleh motor mengikut rekaan motor tersebut.
|
Adakah kawasan dimana ia dapat memberi suhu yang berpatutan kepada motor.
|
4.
|
Ruang udara dimotor tersumbat dengan atau lain-lain bahan.
|
Bersihkan motor dibahagian ruang udara tersebut.
|
(k) MOTOR TIDAK DAPAT DIHIDUPKAN.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan.
|
Tindakan.
|
1.
|
Litar terbuka di sistem kawalan.
|
Periksa perintang penghidup, dan perhatikan jika ada suis terbuka atau fius terputus.
|
2.
|
Voltan dipunca rendah.
|
Bandingkan voltan bekalan dengan voltan dipelit nama dan ubah jika perlu.
|
3.
|
Lebihan beban di motor.
|
Bandingkan beban yang dikadarkan dengan beban yang sesuai yang sebenar ke atas mesin yang dipandu (pam, pemampat dan sebagainya). Kurangkan beban. Jika ini tidak boleh dilakukan, gantikan dengan motor uang lebih besar.
|
4.
|
Terdapat geseran dalam yang amat ketara di motor.
|
Sahkan ini dengan mengasingkan motor dari mesin yang dipandu. Catatkan rintangan kepada putaran rotor dan kenaikan suhu. Periksa pelinciran di alas atau sesuatu gegas yang terlalu ketat. Baiki apa yang perlu. Jika terdapat juga geseran, buka motor dan perksa kalawasan (clearance) dan gegas bagi tiap bahagian. Jika ia berpunca dari aci (shaft) yang bengkok, perbetulkannya atau tukarkan kepada yang baharu.
|
(l) MOTOR HIDUP TETAPI GEGANTI BEBAN LAMPAU TERPELANTIK DENGAN SERTA MERTA DAN MOTOR BERHENTI.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan.
|
Tindakan.
|
1.
|
Medan electromagnet digelung lemah atau tiada.
|
Bagi motor yang mempunyai kawalan kelanjuan (adjustable-speed) periksa perintang (theostart) jika terdapat setting yang tidak betul atau ada kerosakan. Perlu dibaiki atau dilaraskan. Periksa gelong medan untuk mengesan litaar terbuka serta sambungan dawai yang longgar atau putus.
|
2.
|
Baban melebihi daya kilas mula motor.
|
Gantikan dengan suatu motor yang boleh menangong beban ketika mula dan ketika kendalian.
|
(m) MOTOR TIDAK MENCAPAI KEPADA KELAJUAN YANG DIKADARKAN KETIKA ADA BEBAN.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan.
|
Tindakan.
|
1.
|
Motor di dalam keadaan lebihan beban.
|
Bandingkan beban yang dikadarkan dengan beban yang sebenar. Kurangkan beban atau gantikan dengan motor yang lebih besar.
|
2.
|
Voltan rendah.
|
Periksa bekalan dan voltan yang terdapat dipelit nama. Jika ia terlalu rendah, periksa rintangan dibahagian yang menyebabkan susutan voltan tersebut.
|
3.
|
Berus karbon tidak berada di nutral yang tepat, terutama bagi yang agak lama tidak disenggarakan dimana ia akan mendahului nutral.
|
Perbetulkan berus kepada kedudukan nutral.
|
(n) MOTOR BEROPERASI PADA KADAR KELAJUAN YANG TINGGI KETIKA BEBAN PENUH.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan.
|
Tindakan.
|
1.
|
Berus karbon tidak berada dikedudukan nutral tetapi dibelakang nutral.
|
Perbetulkan berus kepada kedudukan nutral.
|
2.
|
Voltan lebih tinngi dari yang dikadarkan.
|
Periksa voltan dipunca dan bandingkan dengan pelit nama.
|
3.
|
Medan gelombang motor lemah.
|
Perikasa punca negatif yang dibumikan.
|
(o) MOTOR MEMBUAT ARKA-ARKA YANG BESAR DIBERUS KARBON.
No.
|
Sebab-sebab yang berkemungkinan.
|
Tindakan.
|
1.
|
Permukaan komutator tidak berada dalam keadaan baik.
|
Bersihkan dan canaikan komutator dan berus karbon. Tentu letakan berus karbon dengan betul. Jangan gunakan kain emery. Habuknya berlogam dan ia menyebabkan pintasan (short).
|
2.
|
Angker (armature) tidak seimbang.
|
Ini akan membentuk gegaran yang kuat. Asingkan motor engan mesin dan pastikan gegaran itu berpunca dari motor dan bukan dari mesin. Angker hendaklah diseimbangkan semula.
|
3.
|
Litar pintas di motor.
|
Uji untuk pintasan (short) diangker. Bersihkan dari cebis-cebis bahan logam yang bebas dimana mungkin telah terkumpul dicelah-celah.
|
4.
|
Berus karbon tidak diletakan dengan betul.
|
Bersihkan berus serta pemengangnya dan letakkannya dengan betul.
|
5.
|
Cat atau kimia mendak diatas komutator.
|
Bersihkan dengan sempurna. Anggapkan motor digantikan dengan motor yang direka untuk dikendalikan dengan terhindar dari pencemaran udara.
|
Anda boleh juga membaca "cara-cara mengesan kerosakan motor 3 fasa".
SOALAN
1. Nyatakan 2 peraturan IEE yang berkaitan dengan motor
i. ..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
...................................................................................................................................
ii. ...................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
2. Terangkan kaedah pemeriksaan secara rambang.
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
3. Nyatakan 3 sebab mengapa kerja penyelenggaraan perlu dijalankan.
i. .........................................................................
ii. ........................................................................
iii. .......................................................................
4. Nyatakan tempoh kekerapan yang perlu bagi melakukan penyelenggaraan.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................
5. Sebutkan 2 langkah keselamatan yang perlu dilakukan sebelum pemeriksaan lanjutan dilakukan .
i. ................................................................................................................................
ii. ................................................................................................................................
Rujukan:
Abdul Samad Bin Hanif (1988), Pemasangan Dan Penyenggaraan Elektrik Dewan Bahasa Dan Pustaka , Kementerian Pendidikan Malaysia , Kuala Lumpur . 1988
C Duncan & E G Stocks, 2001 cetakan kedua, Pemasangan Litar Elektrik. Golden Book Center Sdn. Bhd Kuala Lumpur,
B.L. Theraja, A.K. Theraja, A Textbook of Electrical Technology SI Units, S. Chand & Company Ltd.
BACA JUGA SISTEM BEKALAN ELEKTRIK 1 FASA
http://notaelektrikkolejvokasional.blogspot.my/2018/04/motor-dan-pemasangan-motor-satu-fasa.html
<
BACA JUGA SISTEM BEKALAN ELEKTRIK 1 FASA
http://notaelektrikkolejvokasional.blogspot.my/2018/04/motor-dan-pemasangan-motor-satu-fasa.html
MOTOR Elektrik 1 FASA
Maksud Elektrik
Motor Tolakan
- Motor Tolakan - New!
NOTA : ASAS LITAR ELEKTRIK
NOTA : PENGIRAAN LITAR ELEKTRIK
NOTA ASAS PERTOLONGAN CEMAS
NOTA: PENGENALAN KEPADA ELEKTRIK