NOTA : JENIS-JENIS MOTOR ELEKTRIK SATU (1) FASA

Berikut adalah penjelasan lengkap tentang  NOTA : JENIS-JENIS MOTOR ELEKTRIK SATU (1) FASA  termasuk Jenis motor Tolakan dan ciri-ciri motor elektrik sebagai rujukan lengkap untuk anda.


NOTA : JENIS-JENIS MOTOR ELEKTRIK SATU (1) FASA

Salah satu yang terpenting di dalam bidang pembangunan elektrikal adalah motor elektrik. Kali ini saya akan membincangkan berkenaan dengan jenis-jenis motor elektrik satu (1) fasa.

Motor  elektrik digunakan secara meluas dan pelbagai kegunaan. Tidak kira secanggih manapun teknologi yang digunakan pada masa kini, motor elektrik masih menjadi asas atau nadi bagi sesuatu sistem.

1.0 JENIS-JENIS MOTOR ELEKTRIK SATU (1) FASA 
1.1 Motor Fasa Belah (Split Phase Motor)

i.  Motor Fasa Belah (sangkar tupai) boleh digunakan untuk bekalan satu fasa seperti di rumah, tetapi teknik yang berlainan digunakan untuk menghidupkannya adalah diperlukan. Disebabkan arus rotor oleh stator melawan medan stator. Arus ini hanya boleh menggerakkan motor berputar, tetapi arus tersebut tidak dapat menghidupkan motor. Untuk mengatasai masalah ini, dua lilitan digunakan dalam motor fasa belah, lilitan itu adalah seperti berikut : -

· Lilitan menghidup (starting winding) - mempunyai rintangan yang tinggi dan lilitan yang sedikit. Lilitan ini menggunakan dawai kupram yang kecil bagi mewujudkan regangan yang rendah dan rintangan yang tinggi.

· Lilitan utama / pelari (running winding) - mempunyai rintangan yang rendah dan lilitannya banyak. Lilitan ini menggunakan dawai kupram yang besar bagi mewujudkan regangan yang tinggi dan rintangan yang rendah.



ii. Cara kendalian Motor Fasa Belah

Untuk memperbaiki ciri-ciri menghidup motor fasa belah. satu kapasitor digunakan sesiri dengan lilitan menghidup. Apabila kapasitor digunakan, ia menyebabkan arus mendahului voltan di dalam litar menghidup. Oleh sebab ini, arus menghidup dapat dikurangkan dan daya kilas bertambah, jadi keupayaan menghidup dapat diperbaiki. Semasa menghidup suis, kapasitor sesiri dengan gelung tambahan. Kapasitor yang telah disuaikan mempunyai nilai supaya lilitan tambahan berkesanan menampung litar rintangan kapasitan dimana arus mendahului voltan lebih kurang 45°. Gelung stator mempunyai aruhan yang menyebabkan arus menyusul di belakang voltan. Kedua-dua arus adalah 90° daripada fasa dan begitu juga dengan medan magnet yang diperolehi dan ini akan menghasilkan kesan putaran medan magnet.




Rajah 1.1(a) : Arus yang teraruh cuba menentang perubahan medan.


Apabila medan magnet berputar memotong batang-batang / bar pada rotor, arus diaruh di dalamnya. Arus yang diaruh ini menghasilkan medan magnet di sekeliling pengalir dan akan bergaris terus dengan medan magnet stator. Tindakbalas di antara kedua-dua medan magnet akan membuatkan rotor berputar. Hukum Lenz menyatakan arus yang diaruh cuba menentang perubahan medan yang mengaruhkannya. Pada motor aruhan, perubahan tersebut adalah gerakan medan maka tekanan dipaksa di atas rotor disebabkan tindakbalas antara medan rotor dan medan stator. Ini bermakna rotor akan bergerak sama arah dengan arah medan stator. Dayakilas motor ini adalah di antara 180% hingga 200% daripada dayakilas beban penuh dan arus permulaan adalah 6 hingga 8 kali arus beban penuh. Penggunaan motor ini adalah seperti kipas angin, pam, peti sejuk dan sebagainya. Saiz motor ini boleh didapati dari 1/20 hingga 1/3 kuasa kuda dengan kelajuan dari 865 p.s.m. hingga 3450 p.s.m.


iii.  Cara kendalian Suis Empar

Pada suis empar terdapat dua gegelung yang disambung kepadanya
         
a) Gegelong Penghidup
b) Gegelong Pelari.  

Apabila motor dihidupkan dan mencapai kelajuan 75% > 85% daripada halaju yang memusat (Centrifugal force) suis empar akan tertarik ke arah sesentuh yang bertentangan.

Keadaan ini akan melitarterbukakan lilitan penghidup dan disambungkan kepada lilitan
pelari.

  
Apabila bekalan telah diputuskan suis empar akan berbalik / tersentuh semula pada
kedudukkan asal.

 
   
1.2 Motor Penghidup Kapasitor (Capacitor Start)

Pembinaan dalam dan cara kerja motor jenis ini adalah sama dengan motor jenis fasa belah. Dalam motor jenis ini, perbezaan fasa antara Al dan lm diperbesarkan lagi oleh satu kapasitor bersiri dengan gelung penghidup. Kapasitor tambahan ini akan membezakan lagi antara fasa Al dan lm bagi membolehkan daya kilas yang tinggi iaitu 350% hingga 450% dan daya kilas beban penuh. Motor ini disesuaikan untuk alat-alat yang memerlukan beban susah menghidup seperti peti sejuk perdagangan, elevator dan kompresor. Terdapat beberapa jenis motor penghidup kapasitor yang diubah-suai bagi kerja-kerja tertentu.


i) Jenis Motor Penghidup Kapasitor.

a. Single voltage reversible type.
b. Single voltage non-reversible type.                                          
c. Single voltage reversible with thermostat type.                                
d. Single voltage non-reversible with magnetic switch type.
e. Two voltage non-reversible type.                                      
f.  Two voltage reversible type.
g. Single voltage 3 lead reversible type.
h. Single voltage Instantly reversible type.
i.  Two speed type.
j.  Two speed with two capasitor type.


NOTA : JENIS-JENIS MOTOR ELEKTRIK SATU FASA

ii) Cara Kendalian


a) Single Voltage Externally Reversible Type
                                                                                                                                                                  Dalam motor jenis ini terdapat 4 punca yang dikeluarkan, 2 dari gelung pelari dan 2 lagi dari gelung penghidup. Arah pusingan motor dapat ditukar dengan menukar punca-punca gelung pelari atau punca-punca gelung penghidup.


· Single voltage non-reversible type.
                                                                                                                                                                Dalam motor jenis ini punca gulung penghidup dan punca gelung pelari disambung di sebelah dalam motor dengan hanya mengeluarkan 2 punca sahaja. Arah pusingan motor ini tidak boleh ditukar kecuali motor ini dibuka.

· Single voltage reversible with thermostat type.
                                                                                                                                                                 Dalam beberapa jenis motor, sebuah suis thermostat dipasang bagi mengawal motor dari beban lampau, terlampau panas dan litar pintas. Suis thermostat ini mempunyai satu elemen bimetalic yang disambung sesiri dengan motor dan lazimnya dipasang di luar motor. Apabila salah satu dari kerosakan seperti yang dinyatakan berlaku, haba akan terhasil dan ini menyebabkan elemen bimetalic membengkok dan memutuskan litar. Bila elemen ini menjadi sejuk, ia akan kembali seperti asal dan menyambungkan litar semula seperti kedudukkan asal.

· Single voltage non-reversible with magnetic switch

Motor jenis ini biasanya digunakan di dalam peti sejuk yang mana suis ampar tidak dapat digunakan. Sesentuh elektromagnetik dalam motor ini menggantikan suis ampar yang mana elektromagnet ini diaruh oleh arus pelari. Pada permulaan, apabila arus pelari tinggi elektromagnet akan diaruh dan menutup sesentuh. Ini akan membolehkan arus mengalir ke lilitan penghidup. Apabila motor mencapai kelajuan sehingga 75% daripada halaju beban penuh, arus pelari akan menjadi rendah sehingga menyebabkan sesentuh terbuka. Oleh kerana kegunaan motor jenis ini memerlukan satu arah pusingan sahaja, maka sambungannya tidak perlu penukaran arah. yang disambung selari dengan motor dan lazimnya dipasang di luar motor. Apabila salah satu daripada kerosakan seperti yang dinyatakan berlaku. haba akan terhasil dan ini akan menyebabkan bimetalic membengkok dan memutuskan litar. bila elemen ini menjadi sejuk ia akan kembali seperti asal dan menyambungkan litar semula.


· Two voltage non-reversible type
                                                                                                                                                                          Motor jenis ini boleh digunakan dengan 2 voltan AU, sama ada 110 V. 220 V atau 415 V. Motor ini terdiri daripada 2 gelung pelari dan satu gelung penghidup. Bila motor ini hendak dikendalikan dengan voltan rendah, kedua-dua gelung disambung selari dan apabila hendak dikendali dengan voltan lebih tinggi, kedua-dua gelung disambung sesiri. Gelung penghidup disambung secara selari dengan satu sahaja gelung pelari


  
· Two voltage reversible type
                                                                                                                                                                 Penukaran arah pusingan motor boleh dilakukan dengan mengeluarkan 2 punca tambahan dan gelung penghidup. Arah pusingan jam dan lawan arah pusingan jam yang dikendalikan dengan voltan rendah.

· Single voltage 3 lead type
                                                                                                                                                                 Dalam motor jenis ini, satu gelung pelari 2 bahagian digunakan iaitu R1 dan R 2 yang disambung sesiri dengan satu punca gelung penghidup di antara R1 dan R2 seperti dalam rajah. Bila punca luar gelung penghidup disambung kepada punca A. gelung penghidup selari dengan R1 dan arah pusingan motor adalah ikut jam. Bila punca luar ditukar. ianya selari dengan R2, maka arus kepada gelung ditukar dan motor berpusing arah lawan jam.


· Single voltage instantly reversible
                                                                                                                                                                      Motor jenis ini jarang digunakan dan penggunaannya terhad. Dalam motor jenis ini, suis-suis tambahan digunakan untuk menukar arah pusingan motor dengan serta merta.

· Two speed type
                                                                                                                                                                  Kelajuan motor boleh ditukar dengan menukar bilangan kutub. Di dalam motor jenis ini terdapat 2 gelung pelari, 6 kutub dan 8 kutub yang dimasukkan di dalam lubang-lubang alur stator. Hanya satu gelung penghidup sahaja digunakan. Satu suis ampar dua tindakan yang mengandungi 3 sesentuh digunakan. Satu suis yang dipasang di luar motor digunakan untuk menukar kelajuan motor. Motor ini sentiasa menghidup dengan kelajuan yang tinggi tidak kira sama ada motor disuiskan pada kelajuan tinggi atau rendah. Jika motor disuiskan pada kelajuan yang rendah, maka apabila motor mencapai kelajuan yang membolehkan suis ampar beroperasi, ia akan membuka litar gelung penghidup dan gelung pelari kelajuan tinggi dan menutup gelung pelari kelajuan rendah.

· Two speed with 2 capasitor
                                                                                                                                                                Motor ini mempunyai dua gelung pelari, dua gelung penghidup dan dua kapasitor. Satu kapasitor digunakan untuk operasi kelajuan tinggi dan satu lagi untuk operasi kelajuan rendah. Satu suis ampar dua hala digunakan untuk membuka litar gelung penghidup setelah motor berpusing pada kelajuan yang ditetapkan oleh suis empar.


  
1.3 Pengenalan Motor Menghidup Dan Pelari Kapasitor.

Motor jenis ini adalah sama dengan motor jenis penghidup kapasitor, tetapi gelung penghidup dan kapasitor dikekalkan dalam litar pada masa motor berpusing. Kebaikan mengekalkan kapasitor dalam litar ialah:

i) Membaiki keupayaan beban lampau.
ii) Faktor kuasa yang tinggi.
iii) Kecekapan yang tinggi.
iv) Motor berpusing dengan senyap sangat diperlukan bagi motor kecil yang digunakan di pejabat dan makmal.

Sesetengah daripada motor ini menghidup dan berputar dengan satu kapasitor yang mana ianya dikenali sebagai motor pelari kapasitor satu nilai. Ada juga motor Jenis ini yang menghidup dengan nilai kapasitor yang tinggi tetapi berputar dengan kapasitor yang rendah dikenali sebagai motor pelari kapasitor dua nilai.


i) Motor pelari kapasitor satu nilai

Motor jenis ini mempunyai satu gelung pelari dan satu gelung penghidup bersiri dengan sebuah kapasitor. Oleh kerana kapasitor sentiasa kekal dalam litar, motor ini diumpamakan sebagai motor dua fasa yang tidak seimbang. Suis ampar tidak digunakan dalam litar motor ini kerana kapasitor dan gelung penghidup dikekalkan dalam litar. Biasanya kapasitor yang benilai 2 micro farad hingga 20 micro farad digunakan dan dipilih daripada jenis yang baik dan mahal bagi menyesuaikan tugasnya yang berterusan. Nilai dayakilas permulaannya adalah rendah dan motor ini adalah sesuai bagi kerja-kerja yang memerlukan daya kilas permulaan yang rendah seperti kipas angin, blower dan pelaras voltan.

Arah pusingan motor ini boleh diterbalikkan melalui satu suis luar dengan syarat gelung penghidup dan pelari adalah sama. Satu gelung akan menjadi gelung penghidup bagi satu arah pusingan bila kapasitor sesiri dengannya dan gelung ini pula akan menjadi gelung pelari bagi arah pusingan yang bertentangan. Bila suis diletakkan pada 'forward', gelung A menjadi gelung pelari manakala gelung B menjadi gelung penghidup. Apabila  disuiskan pada reverse. gelung B menjadi gelung pelari dan gelung A menjadi gelung penghidup. Motor seperti ini selalu digunakan bagi penggunaan yang memerlukan pusingan dua arah.



ii) Motor pelari kapasitor dua nilai

Motor ini menghidup dengan kapasitor nilai tinggi yang bersiri dengan gelung penghidup untuk memberi dayakilas permulaan yang tinggi. Apabila motor berputar. sebuah kapasitor nilai rendah digantikan dengan menggunakan suis ampar. Kedua-dua gelung penghidup dan gelung pelari dikekalkan dalam litar. Kapasitor untuk litar penghidup adalah sebuah kapasitor elektrolitik nilai tinggi ( short duty ) dan kapasitor penghidup adalah kapasitor minyak (continous duty). Biasanya nilai kapasitor penghidup adalah 10 hingga 15 kali nilai kapasitor pelari.

Pada permulaan iaitu bila suis ampar tertutup. kedua-dua kapasitor adalah selari dan nilai jumlah kapasitor adalah hasil campur kedua-dua nilai kapasitor tersebut. Bila motor mencapai 75% kelajuan beban penuh, suis ampar akan terbuka dan hanya meninggalkan kapasitor nilai tinggi di dalam litar penghidup. Menggunakan cara ini penghidup (starting) yang baik dan pelarian (running) yang lancar akan didapati pada motor ini. Motor seperti ini disesuaikan untuk penggunaan yang memerlukan beban berat seperti dalam kompresor ( pemampat ).


Ciri-ciri motor ini ialah

· Keupayaan menghidup pada beban yang berat.
· Pelarian yang senyap.
· Kecekapan dan faktor kuasa yang tinggi.
· Berkemampuan menampung 25% beban lampau.



 1.4 Motor Jenis Tolakan ( Repulsion Motor Type )

Jenis motor Tolakan.

a. Motor tolakan (repulsion motor).
b. Compensated repulsion motor
c. Repulsion start induction run motor.
d. Repulsion induction motor.


1.4.1 Motor Tolakan(repulsion motor)

1.4.1.1 Binaan

Dari segi binaannya, motor jenis ini terdiri daripada:-

i. Gelung stator - adalah dan jenis di switch bord non-salient pole dan ia biasanya dililit dalam 4, 6 atau 8 kutub.
ii. Rotor - adalah dari jenis slotted core yang mempunyai distributed winding (sama ada dari jenis lap  move) yang mana disambungkan kepada penukar tertib. Biasanya sama dengan angkir bagi motor AT.
iii. Satu penukar tertib.
iv. Beberus karbon yang dilitar-pintaskan.

Apabila arus mengalir melalui gelung stator, magnet yang dihasilkan oleh gelung stator akan memotong gelung pada stator yang menyebabkan gelong rotor teraruh dan menghasilkan magnetnya sendiri. Kutub bagi magnet di rotor adalah ditetapkan supaya kutubnya sama dengan kutub magnet di stator. Dengan ini satu penolakan akan menyebabkan terhasilnya daya kilas. Kedudukan beberus karbon adalah bagi menentukan arah pusingan rotor. Dayakilas pemulaan bagi motor ini adalah 350% dan arus permulaannya adalah 2 hingga 3 kali arus semasa motor berlari.


1.4.1.2 Keburukan pada motor ini adalah:

i. Kelajuannya akan berubah-ubah dengan perubahan beban yang mara. la mungkin menjadi merbahaya pada ketika tidak berbeban.
ii.  Faktor kuasanya adalah rendah kecuali pada kelajuan yang tinggi.
iii. Berlaku arka atau percikan bungaapi pada berusnya.


1.4.1.3 Prinsip Motor Tolakan
                                                                                                                                                              Anggapkan arah pengaliran arus pada gelung ujaan (stator) adalah dalam arah yang menyebabkan kutub Utara adalah di atas dan bahagian bawah kutub stator kutub Selatan.  

Fluks yang dihasilkan oleh gelung stator akan menguja DGE pada pengalir angkir (rotor) dengan tindakbalas alatubah. Arah arus ujaan dalam pengalir angkir (rotor) adalah ditentukan oleh kedudukan berus karbon yang di litarpintaskan. Jika beberus karbon adalah dalam kedudukan yang selari (kedudukan 1) dengan paksi medan kutub utama.

Hasilnya angkir akan menjadi satu elektromagnet dengan kutub Utaranya di bawah kutub Utara medan utama dan kutub Selatan pada kutub Selatan medan utama. Oleh kerana keadaan yang sedemikian, tidak terdapat sebarang dayakilas yang terhasil jika berus karbon itu diletakan 90° daripada paksi magnet kutub utama, arah arus ujaan masih lagi sama dengan arah ujaan pada kedudukan 1.

Pada kedudukan ini juga didapati tiada dayakilas yang terhasil kerana DGE yang teraruh dalam pengalir angkir akan bertindakbalas sesama sendiri dan tiada DGE yang terhasil bagi menguja arus pada beberus karbon.


1.4.2  Compensated repulsion motor

Motor ini adalah sama seperti motor tolakan dengan sedikit perubahan dilakukan pada binaan stator. Motor ini mempunyai satu gelung tambahan yang dipanggil gelung compensating. Gelung ini disambung sesiri dengan gelung rotor melalui satu set beberus karbon tambahan yang kedudukannya di antara set berus karbon yang asal. Tujuan ditambahkan gelung  compensating ini adalah:

i. Untuk membaiki faktor kuasa.
ii. Untuk memberi penyelarasan kelajuan yang baik.

Gelung ini biasanya lebih kecil daripada gelung stator dan biasanya dililit pada bahagian dalam lubang alur bagi setiap kutub utama.


1.4.3 Motor Penghidup Tolakan Pelari Aruhan (Repulsion Start Induction Run Motor)

Motor menghidup seperti motor tolakan biasa, tetapi apabila mencapai 75% kelajuan, sejenis suis ampar akan memintaskan penukar tertib. Selepas ini motor akan berlari seperti sebuah motor aruhan dengan rotor sangkar tupai terpintas. Selepas dipintas, berus tidak lagi membawa arus dan berus boleh diangkat dan penukar tertib untuk mengurangkan kehausan dan kehilangan geseran. Motor penghidup tolakan seperti ini terdiri 2 binaan yang berbeza:

i. Beberus boleh diangkat secara automatik daripada penukar tertib apabita penukar tertib
   dipintaskan. lanya digunakan pada motor saiz kecil dan besar.

ii. Berus akan terus dalam contact dengan penukar tertib pada setiap masa bila ianya
   dibina dalam motor saiz kecil.

Daya kilas permulaan motor jenis ini adalah dalam lengkongan 350% dengan arus permulaan yang sederhana. Ianya digunakan pada alat-alat kecil, peti sejuk peniagaan . kompresor pam dan mesin canai.


1.4.4 Motor Tolakan Aruhan (Repulsion Induction Motor)

Motor ini adalah rangkuman di antara motor tolakan dan motor aruhan. la juga dikenali sebagai motor tolakan sangkar tupai. Gelung stator motor ini adalah sama seperti motor tolakan lain tetapi rotornya tersiri dari dua gelung bebas iaitu:

i. Gelung sangkar tupai.
ii. Gelung angkir berpenukar tertib yang sama dengan angkir motor AT / DC.




Kedua-dua gelung ini berfungsi sepanjang masa motor itu beroperasi. Gelung angkir berpenukar tertib terletak di bahagian dalam lubang alur, maka lubang angkir berpenukar tertib mempunyai regangan yang rendah manakala gelung sangkar tupai mempunyai regangan yang tinggi.

Pada permulaan menghidup, kebanyakan dayakilas adalah dihasilkan oleh gelung angkir berpenukar tertib kerana gelung sangkar tupai pada waktu ini tidak aktif disebabkan regangannya yang tinggi. Apabila rotor mula meningkat halajunya, gelung sangkar tupai akan mengambil alih sebahagian besar daripada beban. Beberus karbon adalah dipintaskan dan sentiasa bersentuhan dengan penukar tertib.

Salah satu daripada kebaikan motor jenis ini ialah ia tidak memerlukan suis ampar sebagai alat bagi litar pintas. Kadangkala motor jenis ini juga ditambah dengan lilitan compensating bagi membaiki faktor kuasanya. Antara kegunaan motor ini adalah pada peti sejuk rumah, kompresor, lift, pam minyak dan mesin penggaul. Motor ini boleh ditukar putarannya dengan mengubah kedudukan beberus karbon.


1.5  Motor Kutub Telau (Shaded Pole Motor)

1.5.1 Pengenalan

Dalam motor jenis ini, pembahagian fasa dilakukan oleh aruhan (induction). Bahagian utama motor ini terdiri daripada stator jenis salient pole dan sebuah rotor jenis sangkar tupai. Kutub berlapis pada stator mempunyai satu alur pada satu penghujung dan satu bahagian daripadanya dililit dengan satu gelung tembaga yang dipintas sendiri. Gelung inilah yang dipanggil gelung telau (shaded coil) dan bahagian ini adalah bahagian bertelau manakala bahagian yang satu lagi tidak bertelau.

Apabila arus mengalir melalui gelung medan yang dikelilingi satu kutub penuh, paksi kutub magnet akan berpindah dari bahagian tidak bertelau ke bahagian bertelau. Pemindahan ini akan menyebabkan motor mengikut paksi tersebut. Oleh sebab pemindahan medan ini berlaku pada setiap setengah kitar maka rotor akan terus berputar mengikut pemindahan paksi medan magnet.


1.5.2 Pemindahan Paksi Kutub Magnet

Adalah harus diingat bahawa gelung bertelau mempunyai sifat induktan yang tinggi. Apabila arus ulang-alik yang melalui gelung medan atau gelung pengujaan cuba meningkat, ia akan mengaruhkan suatu arus di dalam gelung telau dengan berasaskan tindakbalas alatubah. Maka ketumpatan fluks akan berkurangan pada bahagian bertelau apabila arus ujaan atau arus medan bertambah. Walaubagaimana pun, ketumpatan fluks pada bahagian bertelau bertambah apabila arus ujaan atau arus medan mula menurun.

Motor telau ini dibina dalam saiz kecil iaitu dari 1/250 KK sehingga 1/6 KK. Walaupun pembinaannya mudah dan harganya murah, terdapat keburukan-keburukan seperti:

1. Dayakilas menghidup adalah rendah.
2. Keupayaan beban lampaunya rendah.
3. Kecekapannya rendah, berubah dari 5% (motor kecil) hingga 35% (motor besar).

Disebabkan daya kilas menghidupnya rendah, biasanya motor jenis ini digunakan pada kipas angin kecil. alat-alat permainan, alat-alat jangka. pengering rambut dan jam elektrik.


1.6 Universal Motor

1.6.1 Pengenalan

Motor universal ditakrifkan sebagai motor yang boleh digunakan pada AT & AU untuk halaju dan keluaran yang sama. Biasanya motor jenis ini dibuat dalam saiz yang kecil seperti 1/2 hp ( kuasa kuda ) hingga 1/3 hp. Disebabkan motor ini adalah dan jenis lilitan siri, maka ia mempunyai dayakilas yang tinggi serta halaju yang berubah-rubah. Pada keadaan tanpa beban, motor ini berlari pada ketajuan yang tinggi dan merbahaya. Oleh kerana itu, biasanya motor ini sentiasa dijalankan dengan berbeban. Motor universal ini dibuat dalam dua jenis iaitu:

i. Concentrated-pole non-compensated.
ii. Distributed field compensated.

Jenis concentrated pole, biasanya mempunyai dua salient pole sebagaimana pada motor arus terus  kecuali semua laluan magnetnya ( magnetic path ) dibuat dalam keping-keping besi ( laminated ). Stator yang berlainan adalah perlu kerana fluks akan berulang alik apabila motor digunakan pada AU. Rotor / angkirnya adalah sama dengan motor AT. Jenis distributed field pula mempunyai stator yang sama dengan stator fasa belah dan rotor yang sama dengan motor AT. Satu gelung compensating digunakan bagi mengurangkan vottan regangan terdapat pada angkir apabila motor beroperasi dengan AU. Voltan ini disebabkan oleh fluks ulang-alik ( alternating fluxs) melalui tindakbalas alatubah.

Dalam motor two pole non compensated, voltan yang diaruh oleh tindakbalas alatubah di dalam gelung rotor semasa komutasi adalah tidak mencukupi untuk menghasilkan gangguan komutasi. Beberus karbon rintangan tinggi digunakan bagi membantu komutasi.


1.6.2 Operosi Motor Universal

Motor ini biasanya menghasilkan dayakilas berbagai-arah (unidirectional torque) tanpa mengira sama ada ia digunakan pada AT atau AU. Penghasilan dayakilas berbagai-arah adalah seperti yang ditunjukan dalam rajah.


Motor ini bekerja mengikut prinsip yang sama dengan motor AT iaitu daya di antara fluks medan dan arus dalam pengalir angkir.
 
Operosi Motor Universal

1.6.3 Ciri-ciri Halaju / Beban

Halaju motor universal berubah-ubah sama seperti motor siri AT iaitu pada beban penuh halaju adalah rendah dan pada tanpa beban, hat lajunya tinggi. Pada keadaan tanpa beban halaju hanya dihadkan oleh geseran ( friction ) dan beban gelung ( windage load ). Biasanya susunan gear digunakan bagi mengurangkan halaju sebenar pada suatu nilai yang sesuai.


1.6.4 Penggunaan Motor Universal

Motor ini digunakan pada ( vacum cleanner ) di mana kelajuan sebenar adalah halaju beban. Penggunaan lain di mana halaju dikawal oleh susunan 'gear' adalah sama seperti pada mesin pembancuh makanan (food mix), alat gerudi, mesin jahit dan sebagainya.


1.6.5 Menukar Arah Pusingan

Motor universal jenis 'concentrated pole' atau 'salient pole' boleh ditukar arah pusingannya dengan menukar punca beberus karbon. Bagi jenis distributed field compensated, arahnya boleh ditukar dengan mengubah punca sama ada pada angkir atau punca medan dan juga mengubah kedudukan beberus karbon dalam arah yang berlawanan dengan kedudukan asal. Biasanya berus karbon diubah selang beberapa bahagian penukar tertib.


1.6.6 Pengawalan Halaju Motor ‘Universal’
Terdapat beberapa cara yang digunakan bagi tujuan pengawalan halaju motor ini, antaranya:

1) Resistant Method (Cara rintangan)

Pengawalan halaju dilakukan dengan menyambungkan perintang boleh laras sesiri dengan motor. Cara ini biasanya digunakan pada mesin jahit. Jumlah rintangan diubah-ubah dengan menggunakan pedal kaki (foot pedal).
  
2) Tapped Field Method

Dengan cara ini kutub medan di’tap’ pada beberapa titik dan halaju dikawal dengan  mengawal kekuatan medan. Bagi tujuan ini terdapat berbagai cara yang di buat:
i. Kutub medan dililit dalam beberapa bahagian dengan saiz dawai yang berlainan.
ii. Satu dawai nikrom dililit pada kutub medan dan beberapa punca dikeluarkan



3) Cara Suis Ampar (Centrifugal Switch Method)

Motor universal terutamanya yang digunakan pada pembancuh makanan/minuman mempunyai beberapa kelajuan. Kelajuan ini dibuat oleh satu suis ampar yang diletakan di dalam motor dan disambungkan seperti dalam rajah.

  
Suisnya adalah dari jenis boleh laras dengan bantuan satu ‘lever’ luar (pelaras). Jika kelajuan motor meningkat melebihi yang ditetapkan oleh pelaras, suis ampar akan membuka sesentuh dan membenarkan arus mengalir melalui perintang ‘R’ yang mana menyebabkan kelajuan motor berkurangan. Apabila motor bergerak perlahan, sesentuh akan tertutup dan rintangan akan dilitar-pintaskan supaya kelajuan motor meningkat. Proses ini diulangi dengan pantas menyebabkan perubahan dalam kelajuan tidak begitu ketara. Satu kapasitor ‘C’ digunakan merintangi sesentuh bertujuan untuk mengurangkan bunga-api yang disebabkan oleh proses membuka dan menutup sesentuh. Ia juga dapat menghindarkan sesentuh dari terhakis.


1.7 Motor Segerak ( Synchronous Motor ).

1.7.1 Binaan Motor Segerak ( Synchronous Motor ).

Binaannya sama dengan pengulang-alik jenis medan berkisar angkir pegun. Statornya dibelit dengan belitan tiga fasa sementara rotor dibuat dua bentuk iaitu sama ada kutub tonjol atau kutub selinder rata Motor segerak ini memerlukan ujaan arus terus (AT) dari luar dan dibekalkan ke rotor melalui gelang gelincir.

1.7.2 Kendalian Motor Segerak ( Synchronous Motor )

Apabila bekalan tiga fasa dibekalkan. putaran medan magnet akan wujud pada stator motor itu. Bagi motor segerak berukuran kecil, rotor dibuat daripada magnet kekal (Tidak memerlukan ujaan arus terus). maka motor akan terus berputar mengikut arah putaran medan magnet stator pada kelajuan kesegerakan kerana rotor seolah-olah telah terkunci oleh medan magnet stator.
Bagi motor segerak yang berukuran sederhana, rotornya mempunyai belitan bersama-sama sangkar tupai. Semasa motor mula dihidupkan, putaran rotor diwujudkan dengan cara aruhan. Rotor akan terus berputar dengan sangkar tupai. Apabila kelajuan ini hampir mencapai kelajuan kesegerakan, bekalan arus terus diujakan kepada rotor motor itu. Medan magnet rotor yang baru itu seolah-olah dikunci oleh putaran medan magnet stator dan motor itu akan terus berputar pada kelajuan kesegerakan.

Bagi motor yang berukuran besar, rotor motor itu akan dipusingkan dahulu dengan bantuan penggerak dari luar pada arah yang sama dengan arah putaran medan magnet stator. Bila kelajuan motor itu hampir mencapai kelajuan kesegerakan, barulah bekalan arus terus diuja pada rotor dan motor itu akan terus berputar pada kelajuan kesegerakan. Ketika itu barulah penggerak bantuan ditanggalkan dari rotor itu.

1.7.3 Ciri-ciri

Kelajuan motor ini tetap dan kelajuan rotornya sama dengan kelajuan kesegerakan. Faktor kuasa motor ini boleh dilaraskan dengan mengubah nilai ujaan arus terus yang diberikan pada rotor. Jika nilainya lebih, faktor kuasa akan mendahului dan jika nilainya rendah, faktor kuasa akan menyusul. Semakin besar rotor motor ini, semakin tinggi kecekapannya dan biasanya ia hanya digunakan pada satu arah putaran sahaja serta tidak membawa beban yang berat.


1.7.4 Kegunaan

Motor ini biasanya digunakan untuk melakukan kerja-keria yang memerlukan kelajuan yang tetap dan terus menerus seperti pum, pemampat dan sebagainya kerana kecekapan motor ini tinggi. Selain daripada itu, motor ini juga digunakan untuk membaiki faktor kuasa bekalan serta memperbaiki voltan pada talian.







SOALAN

1. Nyatakan 7 bahagian utama motor elektrik a.u
i. ..................................................................
ii. ..................................................................
iii. ...................................................................
iv. ...................................................................
v. ...................................................................
vi. ...................................................................


2. Berikan tiga jenis motor AU.
i. . .......................................................................
ii ..........................................................................
iii. .........................................................................


3. Senaraikan 3 jenis motor penghidup kapasitor
i. .........................................................................
ii. ........................................................................
iii. .......................................................................


4. Nyatakan keburukan Motor Tolakan
........................................................................................................................................................................................................................................................................................


5. Terangkan bagaimana suis empar berfungsi pada motor.
................................................................................................................................
................................................................................................................................



RUJUKAN:

Abd Samad Hanif 1994 , Akta Bekalan Elektrik 1990 Dan Peraturan-peraturan IEC.Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur

Abdul Samad Bin Hanif 1988, Pemasangan Dan Penyenggaraan Elektrik. Dewan Bahasa Dan Pustaka , Kementerian Pendidikan Malaysia , Kuala Lumpur .

Suruhanjaya Tenaga Malaysia. Standard Pendawaian Malaysia (Electrical Installations Of Buildings - MS IEC 60364) Jabatan Standard Malaysia .



Baca juga:
PEMASANGAN PUSAT KAWALAN MOTOR VOLTAN RENDAH
  1. Tugasan : PEMASANGAN PUSAT KAWALAN MOTOR VOLTAN RENDAH
PEMERIKSAAN DAN PENYELENGGARAAN KE ATAS PENYAMBUNGAN DAN KOMPENEN-KOMPONEN MOTOR TIGA FASA BERBEBAN
  1. PEMERIKSAAN DAN PENYELENGGARAAN KE ATAS PENYAMBUNGAN DAN KOMPENEN-KOMPONEN MOTOR TIGA FASA BERBEBAN
PENGENALAN KEPADA LUKISAN ELEKTRIK SATU FASA

  1. PENGENALAN KEPADA LUKISAN ELEKTRIK SATU FASA. (Definasi Lukisan Pemasangan Elektrik, Kenalpasti Sistem Bekalan Elektrik,Peraturan Am Pemasangan Alat Tambah, Faktor Kepelbagaian Pepasangan Elektrik)