JENIS-JENIS KABEL ELEKTRIK UNTUK MEMBUAT PENDAWAIAN DI RUMAH

JENIS-JENIS KABEL ELEKTRIK UNTUK MEMBUAT PENDAWAIAN DI RUMAH

Berikut adalah penjelasan lengkap tentang JENIS-JENIS KABEL ELEKTRIK UNTUK MEMBUAT PENDAWAIAN DI RUMAH termasuk Binaan Kabel,   Faktor-Faktor Pemilihan Kabel dan Saiz Kabel untuk rujukan lengkap anda.

JENIS KABEL INI YANG BIASA DIGUNAKAN UNTUK MEMBUAT PENDAWAIAN DI RUMAH
Berikut adalah penjelasan lengkap tentang JENIS-JENIS KABEL ELEKTRIK UNTUK MEMBUAT PENDAWAIAN DI RUMAH termasuk Binaan Kabel,   Faktor-Faktor Pemilihan Kabel dan Saiz Kabel untuk rujukan lengkap anda.
JENIS-JENIS KABEL ELEKTRIK UNTUK MEMBUAT PENDAWAIAN DI RUMAH


1.1 Binaan Kabel

Secara amnya kabel elektrik bawah tanah yang lengkap dan boleh berfungsi dengan baik dan selamat terbahagi kepada bahagian-bahagian berikut:

i. Bahagian pengaliran elektrik
ii. Bahagian penebat kepada pengalir
iii. Bahagian perlindungan mekanikal

Bahagian pengaliran elektrik adalah konduktor elektrik yang akan menyalurkan bekalan elektrik. Ia diperbuat dari logam seperti tembaga dan aluminium. Ia boleh dibahagikan kepada kumpulan yang dipanggil teras (core). 

Bilangan pengalir terkecil dalam setiap teras dipanggil lembar (strand). Kabel untuk penghantaran kuasa elektrik lazimnya mengandungi satu, dua, tiga atau empat teras. Bilangan lembarnya pula bergantung kepada saiz kabel. 

Saiz setiap lembar akan menentukan kemudahlenturan sesuatu kabel. Lebih kecil saiz lembar lebih mudahlah ianya dilenturkan walaupun memerlukan banyak bilangan lembar.


1.2 Perbezaan Tembaga Dan Aluminium

No
Tembaga

Aluminium
1
Pengalirannya baik, oleh itu saiznya lebih kecil untuk sesuatu kadaran arus
Pengalirannya kurang baik, oleh itu saiznya lebih besar bagi sesuatu kadaran arus yang sama
2
Harganya mahal
Harganya murah
3
Lebih berat
Ringan
4
Tidak mudah patah
Mudah patah
5
Mudah lentur
Tidak mudah lentur

1.3 Faktor-Faktor Pemilihan Kabel



Perkara-perkara yang perlu dipertimbangkan  sewaktu  membuat pemilihan sesuatu jenis kabel yang hendak digunakan ialah seperti yang berikut :

a. Kabel yang dipilih itu berupaya membawa tenaga elektrik dengan cekap: maknanya saiz kabel itu mampu membawa arus yang diperlukan oleh sesuatu beban tanpa memanaskan kabel. Di samping itu susut voltannya tidak melebihi 4 % voltan bekalan sebagaimana yang dinyatakan dalam peraturan IEE 525-01-02 edisi ke 16.

b. Kabel itu mestilah selamat digunakan pada tempatnya. Maknanya, penebat kabel yang akan dipilih itu bersesuaian dengan keadaan sekeliling tempat kabel itu hendak dipasang. Setiap penebat mempunyai suhu  maksimun  yang ia mampu bertahan, misalnya kabel p.v.k sesuai untuk suhu 0º C hingga 65º C. Suhu yang lebih atau kurang daripada julat ini  akan menyebabkan kabel p.v.k rosak. Jadi keselamatan kabel yang dilindunginya akan tergugat dan seterusnya akan mendatangkan bahaya kepada pengguna kabel tersebut.

c. Kabel yang dipilih itu seboleh-bolehnya hendaklah hendaklah berharga murah. Kadangkala beberapa jenis kabel mempunyai keupayaan, kecekapan dan ciri-ciri keselamatan yang hampir sama tetapi harganya berbeza-beza. Untuk menjimatkan belanja eloklah ddiberi keutamaan kepada kabel yang harganya lebih murah.

1.4  Jenis Jenis Kabel

          Jenis-jenis kabel bawah tanah:
Kabel PVC/PVC Single Core Bertebat PVC.
Kabel PVC/SWA/PVC 2 Core
Kabel PVC/SWA/PVC multicore pilot cable.
Kabel X.L.P.E ( Cross Link Poly Ethylene)

1.5 Saiz Kabel Yang Digunakan

Kabel yang hendak digunakan bergantung kepada jenis beban yang dipasang dan jenis pendawaian yang hendak digunakan.satu pengiraan khas perlu dilakukan bagi mendapatkan saiz kabel yang tepat.Hal ini ada dibincangkan dengan terperinci dalam buku peraturan pemasangan atau buku-buku pemasanga elektrik.Bagi memudahkan kerja melukis dan sebagai panduan awal tanpa pengiraan khas,jadula di bawah bolehlah digunakan untuk kerja-kerja melukis gambarajah skematik



Saiz kabel

Jenis Kabel


Beban

 1.5 mm² pvc

PVC

Lampu- 6 amp

2.5 mm² pvc

PVC

Soket Alur Keluar 13 amp

4 mm² pvc

PVC

Pemasak/pemanas dan Penghawa Dingin

6/10 mm² pvc

PVC

Bekalan Utama bagi jumlah permintaan arus tidak melebihi 30 amp

16 mm² pvc /25 mm² pvc

PVC

Bekalan Utama bagi jumlah permintaan arus tidak melebihi 60 amp


RUJUKAN : 

1. Undang-Undang Malaysia. 2005. Akta Bekalan Elektrik 1990 dan Peraturan-Peraturan Elektrik 1994, Pindaan sehingga 2005. MDC Publisher Sdn Bhd Malaysia. 
2. Suruhanjaya Tenaga Malaysia. Standard Pendawaian Malaysia (Electrical Installations Of Buildings - MS IEC 60364) Jabatan Standard Malaysia 
3. The Institution of Electrical Engineers, 1998, Peraturan-Peraturan bagi Pemasangan Elektrik, Edisi 16. Golden Books Centre Sdn Bhd 
4. BS 7671: 2001 Requirements for Electrical Installations (IEE Wiring Regulations, Sixteenth Edition) Institution of Electrical Engineers
5. Asas pendawaian oleh Mohd. Isa Idris dan Ramli Harun.
6. Pemasangan dan penyelenggaran elektrik edisi kedua. Oleh Abd. Samad Hanif
7. Penerap Bata Dan Pekerja Batu , Lembaga Latihan Perindustrian Dan Persijilan Ketukangan Kebangsaan ,Firmasa Sdn.Bhd , Kuala Lumpur .