BAIK PULIH LITAR PENDAWAIAN ELEKTRIK (Mengesan kerosakan pada pendawaian elektrik)


 BAIK PULIH LITAR PENDAWAIAN ELEKTRIK  

(Mengesan kerosakan pada pendawaian elektrik)
Tujuan utama pengujian dan pemeriksaan dijalankan adalah untuk memastikan bahawa sesuatu pepasangan dilaksanakan dengan sempurna dan selamat , selaras dengan kehendak undang-undang dan peraturan pemasangan elektrik. Undang-undang dan peraturan tersebut antara lain :
i.      Electricity Regulations.
ii.     Electricity (Board Supplies) Rules.
iii.    Electricity Ordinance.
iv.    Safety Regulations.
v.     IEE Regulations for electrical installations.
vi.    Akta Bekalan Elektrik.
BAIK PULIH LITAR PENDAWAIAN ELEKTRIK  (Mengesan kerosakan pada pendawaian elektrik)  Tujuan utama pengujian dan pemeriksaan dijalankan adalah untuk memastikan bahawa sesuatu pepasangan dilaksanakan dengan sempurna dan selamat , selaras dengan kehendak undang-undang dan peraturan pemasangan elektrik. Undang-undang dan peraturan tersebut antara lain :
BAIK PULIH LITAR PENDAWAIAN ELEKTRIK   


Sesuatu pepasangan pada umumnya akan mengalami kerosakan. Kerosakan yang biasa berlaku pada pendawaian elektrik seperti :
i.      Litar pintas.
ii.     Arus bocor ke bumi.
iii.    Peralatan tidak berfungsi.

Mengikut peraturan, pemeriksaan dan pengujian hendaklah dibuat terhadap pepasangan-pepasangan berikut:
i.      Pepasangan baru elektrik.
ii.     Pepasangan sedia ada untuk tujuan tambahan atau ubahsuaian.
iii.    Pepasangan sedia ada secara berkala mengikut perencanaan bagi tujuan   
                   penyelenggaraan.
iv.    Tambahan pepasangan, khususnya tambahan besar.
v.     Ujian di atas permintaan pengguna. Ini biasanya apabila berlaku kerosakan terhadap
                   pepasangan.
vi.    Ujian untuk proses kemasukan bekalan oleh TNB.



 Seseorang perlu kenalpasti fungsi peranti perlindungan litar. Secara umumnya fungsi peranti adalah seperti berikut:

1.       Cut out dan neutral link
        Saiz fius 60A dapat ditentukan. Pemasangan dibuat oleh pihak pembekal (TNB).

2.       Meter Tenaga (Kwh meter)
Meter tenaga dipasang oleh pihak pembekal (TNB).

3.       Suis utama (Main switch)
Kadaran saiz fius yang digunakan ditentukan dari beban yang tersambung.

4.       ELCB@RCCB
- Fungsinya memberi perlindungan arus bocor ke bumi.

ELCB@RCCB 1 -    Melindungi litar kecil akhir bagi litar alat tetap.
                                                             Penentuan saiz ELCB@RCCB bergantung pada jumlah beban               
                                                             tersambung.
                                                             Sensitiviti 100mA – litar alat tetap.

ELCB@RCCB 2 -    Melindungi litar kecil akhir bagi litar kuasa.
                                                             Sensitiviti 30mA – Litar radas tangan.

5.       MCB (Pemutus Litar Kenit)
- Fungsinya mengawal arus lebih.
         - Ditentukan bergantung kepada jumlah beban tersambung.

6.       Saiz kabel bagi litar kecil akhir
Ditentukan dari jumlah arus beban yang digunakan setelah faktor kepelbagaian.

7.       Bilangan litar kecil akhir
Rujukan bagi mengetahui berapa jumlah kuasa atau arus yang digunakan dalam
pepasangan.



      Mengesan dan Membaiki Kerosakan


Didalam mengenalpasti kerosakan yang berlaku seseorang pendawai itu hendaklah mengetahui kaedah
melakukan ujian. Kaedah menggunakan peralatan untuk menguji adalah kemahiran asas yang          sepatutnya ada pada seseorang pendawai.

Pemeriksaan penglihatan adalah dicadangkan dilakukan terlebih dahulu sebelum diadakan sebarang       ujian. Pemeriksaan penglihatan adalah pemeriksaan dengan cara melihat untuk tujuan antara lain       seperti berikut :

1.1 Untuk memastikan alat-alat elektrik ysng dipasang adalah mengikut British Standard (BS),                                         Malaysian Standard (MS), Suruhanjaya Tenaga (ST), IEE dan SIRIM. Sekiranya alat                                        tersebut tidak ada sebarang tanda kelulusan, pihak pemborong hendaklah diminta supaya                                        mengemukakn surat kelulusan berkenaan.
1.2 Untuk memastikan keseluruhan pepasangan dijalankan mengikut peraturan IEE dan lain-                                       lain peraturan seperti dalam perkara di atas.
1.3 Untuk memastikan bahawa tidak ada kerosakan zahir pada alat-alat pemasangan atau                                       yang disambung kepadanya.


1. Litar Pintas

     Litar pintas bermaksud persentuhan tanpa melalui beban pada litar yang mengalirkan arus elektrik.       Bagi pemasangan satu fasa,litar pintas ialah pencantuman di antara pengalir fasa dengan pengalir       neutral .

     Bagi kerosakan jenis ini dapat dikenalpasti apabila dilaporkan oleh pihak pengguna melalui MCB       atau fius yang sering terpelantik atau putus apabila litar tersebut digunakan.Begitu juga apabila       kerosakan itu berlaku pada papan suis utama(PSU),maka fius utama akan didapati sering terputus       bekalan apabila di ‘ON’ kan .
   

  Di antara penyebabnya ialah :-

1.  Penebat kabel terkoyak.
2.  Penebat kabel cair.
3.  Benda asing seperti cicak , tikus , air dan kepingan logam yang menyentuh pengalir           elektrik.
4.  Kerosakan alat perkakas dan aksesori elektrik seperti pemisah terminal motor elektrik           yang pecah pemisahnya , soket yang pecah menyebabkan persentuhan antara pengalir           elektrik dan sebagainya .


       Mengesan dan Membaiki Kerosakan


Didalam mengenalpasti kerosakan yang berlaku seseorang pendawai itu hendaklah mengetahui kaedah
melakukan ujian. Kaedah menggunakan peralatan untuk menguji adalah kemahiran asas yang          sepatutnya ada pada seseorang pendawai.

Pemeriksaan penglihatan adalah dicadangkan dilakukan terlebih dahulu sebelum diadakan sebarang       ujian. Pemeriksaan penglihatan adalah pemeriksaan dengan cara melihat untuk tujuan antara lain       seperti berikut :

1.1          Untuk memastikan alat-alat elektrik ysng dipasang adalah mengikut British Standard (BS),                                         Malaysian Standard (MS), Suruhanjaya Tenaga (ST), IEE dan SIRIM. Sekiranya alat                                        tersebut tidak ada sebarang tanda kelulusan, pihak pemborong hendaklah diminta supaya                                        mengemukakn surat kelulusan berkenaan.
1.2          Untuk memastikan keseluruhan pepasangan dijalankan mengikut peraturan IEE dan lain-                                       lain peraturan seperti dalam perkara di atas.
1.3          Untuk memastikan bahawa tidak ada kerosakan zahir pada alat-alat pemasangan atau                                       yang disambung kepadanya.

1. Litar Pintas


     Litar pintas bermaksud persentuhan tanpa melalui beban pada litar yang mengalirkan arus elektrik.       Bagi pemasangan satu fasa,litar pintas ialah pencantuman di antara pengalir fasa dengan pengalir       neutral .

     Bagi kerosakan jenis ini dapat dikenalpasti apabila dilaporkan oleh pihak pengguna melalui MCB       atau fius yang sering terpelantik atau putus apabila litar tersebut digunakan.Begitu juga apabila       kerosakan itu berlaku pada papan suis utama(PSU),maka fius utama akan didapati sering terputus       bekalan apabila di ‘ON’ kan .
   

  Di antara penyebabnya ialah :-

1.  Penebat kabel terkoyak.
2.  Penebat kabel cair.
3.  Benda asing seperti cicak , tikus , air dan kepingan logam yang menyentuh pengalir           elektrik.
4.  Kerosakan alat perkakas dan aksesori elektrik seperti pemisah terminal motor elektrik           yang pecah pemisahnya , soket yang pecah menyebabkan persentuhan antara pengalir           elektrik dan sebagainya .


  i. Kaedah mengesan  kerosakan


   Di antara kaedah mengesan kerosakan adalah seperti berikut :-

1.     Matikan bekalan elektrik pada suis utama untuk menggelakkan berlakunya renjatan            semasa kerja-kerja mengesan kerosakan dilakukan.
2.     ‘OFF’kan PBLK dan semua MCB yang mengawal litar kecil akhir.
3.     Sekiranya suis utama , PBLK dan semua MCB tidak dapat di’OFF’kan kerana bekalan            sedang digunakan , penguji hanya perlu ‘OFF’kan MCB untuk litar yang rosak sahaja dan           mesti berhati-hati semasa melakukan kerja mengesan kerosakan. Gunakan pakaian dan           peralatan tangan keselamatan yang disyorkan.
4.     Gunakan alat uji rintangan penebat( Insulation Resistor Tester ) untuk mengesan            kerosakan litar pintas ini.
5.     Terlebih dahulu asingkan beban seperti lampu , perkakas elektrik dari litar sebelum diuji.
           ( sekiranya sukar ditanggalkan beban-beban tersebut suisnya perlu di’OFF’kan ). Ini           adalah untuk menggelakkan daripada salah mendapat keputusan ujian dan mungkin           merosakkan alat-alat elektrik disebabkan voltan dari alat uji tersebut.
6.     Lakukan ujian pada setiap litar satu demi satu di antara pengalir-pengalirnya ( fasa           dengan fasa dan neutral ).
7.     Sekiranya bacaan alat uji menunjukkan kurang daripada 0.5 megaohm , maka litar            tersebut telah berlaku litar pintas.
8.     Teruskan mengesan litar-litar lain kerana mungkin terdapat litar lain yang rosak.
9.     Tumpukan ujian pada satu demi satu litar yang lebih dari satu litar yang rosak sehingga            punca kerosakan dapat dikenalpasti.


ii. Penyelesaian 

       Setelah dikenalpasti litar yang rosak dan punca kerosakannya maka baiki atau tukar baru pemasangan pendawaian elektrik yang rosak itu mengikut mana yang sesuai.

       Kerosakan seperti kabel terkoyak ( sedikit ) , benda asing seperti tikus , cicak , air dan kepingan logam bersentuhan antara pengalir boleh dibaiki tanpa menukar baru pemasangan pendawaian itu . Kabel yang terkoyak boleh diatasi dengan dibalut tempat yang koyak tersebut dengan pita PVC , andainya bahagian yang koyak itu sedikit iaitu memadai dengan dibalut sahaja . Benda asing seperti tikus , cicak , air dan kepingan logam yang menjadi punca kerosakan juga boleh diatasi dengan membersihkan penyebab-penyebab tersebut.

    Kerosakan yang disebabkan oleh penebat kabel cair ( disebabkan oleh kebakaran atau arus lampau tinggi melaluinya ) dan kerosakan alat-alat elektrik hanya boleh diatasi dengan menukar kabel dan alat-alat elektrik untuk litar itu dengan yang baru


.2. Litar Bocor Ke Bumi


    Litar bocor ke bumi membawa maksud terdapat arus yang bocor daripada pemasangan pendawaian yang membawa arus elektrik(sama ada dari sebelah fasa-fasa atau neutral)ke bumi. Kejadian ini biasanya berlaku dari kabel atau alat-alat elektrik yang membawa arus elektrik kepada bahagian logam berbumi atau kabel bumi sendiri.

    Kerosakan jenis ini biasanya dapat dikenalpasti apabila dilaporkan oleh pengguna bahawa PBLK terpelantik apabila digunakan litar yang rosak itu. Begitu juga apabila kerosakan itu berlaku pada papan suis utama (PSU), maka fius utama akan didapati sering terputus apabila di ‘ON’kan .

i) Penyebab kerosakan


     Penyebab kerosakan adalah disebabkan seperti berikut :

1.   Penebat kabel yang mengalirkan arus elektrik dan menyentuh bahagian logam berbumi.
2.   Penebat kabel yang mengalir arus elektrik cair dan bercantum dengan kabel bumi atau bahagian      logam berbumi.
3.   Benda asing seperti cicak , tikus , air dan kepingan logam yang menyentuh antara pengalir-     pengalir arus elektrik dan bumi.
4.   Kerosakan alat elektrik seperti kerosakan terminal motor , lampu , soket alir keluar yang      menyebabkan bersentuhan dengan bumi.
5.   Kabel tersepit pada bahagian logam seperti skeru pada trunking yang berbumi atau tersepit      pada bahagian logam mesin elektrik yang berbumi .


ii) Kaedah mengesan kerosakan


Di antara kaedah yang perlu diketahui dalam mengesan kerosakan adalah seperti berikut :
1.   Matikan bekalan elektrik pada suis utama ( main switch ) untuk menggelakkan sebarang bahaya      semasa kerja-kerja mengesan kerosakan dilakukan.
2.   ‘OFF’kan PBLK dan semua MCB yang mengawal litar kecil akhir.
3.   Sekiranya suis utama , PBLK dan semua MCB tidak di’OFF’kan kerana bekalan elektrik sedang      digunakan , penguji perlu ‘OFF’kan MCB untuk litar yang rosak sahaja dan mesti berhati-hati      semasa melakukan kerja mengesan kerosakan. Sila gunakan pakaian dan alat-alat kerja tangan       keselamatan yang disyorkan.
4.   Gunakan alat penguji rintangan penebat ( Insulatioan Resistor Tester ) untuk mengesan      kerosakan litar dan litar bocor ke bumi itu.
5.   Terlebih dahulu asingkan beban seperti lampu , motor elektrik dan alat-alat elektrik dari litar      sebelum diuji ( sekiranya sukar ditanggalkan beban-beban tersebut suisnya perlu di’OFF’kan ).      Ini adalah untuk menggelakkan daripada salah mendapat keputusan ujian dan mungkin      merosakkan alat-alat elektrik disebabkan voltan dari alat uji tersebut.
6.   Lakukan ujian pada setiap litar satu demi satu di antara pengalir-pengalirnya dengan bumi ( fasa     –fasa ,neutral dan bumi ).
7.   Sekiranya bacaan alat uji menunjukkan kurang daripada 0.5 megaohm , maka litar tersebut telah      dikatakan bocor ke bumi (rujuk Jadual 71A Peraturan IEE-Edisi 16).
8.   Teruskan mengesan litar-litar kerana mungkin terdapat litar lain yang rosak.
         9.  Tumpukan ujian pada satu demi satu litar yang rosak sekiranya terdapat lebih dari satu litar                  yang       rosak sehingga dapat mengenalpasti punca kerosakan.

 iii) Penyelesaian


       Setelah dikenalpasti litar yang rosak dan punca kerosakannya maka baiki atau tukar baru pemasangan pendawaian elektrik yang rosak itu mengikut mana yang sesuai.
       Kerosakan seperti kabel terkoyak (sedikit) , benda asing seperti tikus , cicak , air dan kepingan logam bersentuhan antara pengalir boleh dibaiki tanpa menukar baru tempat yang koyak tersebut dengan pita PVC , andainya bahagian yang koyak itu sedikit iaitu memadai dengan dibalut sahaja . Benda asing seperti tikus, cicak , air dan kepingan logam yang menjadi punca kerosakan juga boleh diatasi dengan membersihkan penyebab-penyebab tersebut.
    Kerosakan yang disebabkan oleh penebat kabel cair ( disebabkan oleh kebakaran atau arus lampau tinggi melaluinya ) dan kerosakan alat-alat elektrik hanya boleh diatasi dengan menukar kabel dan alat-alat elektrik untuk litar itu dengan yang baru.





i. Litar Pintas
   - Simptom : MCB terpelantik dan fius putus.

Kaedah Ujian :
Ujian Keterusan.
Alat : Multimeter (Ohm meter).
Punca ujian     - Pengalir fasa dan pengalir neutral.
Beban             - Ditanggalkan.


ii. Arus Bocor Ke Bumi
    - Simptom : RCCB – Terpelantik.

Kaedah ujian :
Ujian Rintangan Penebatan.
Alat : Insulation Tester.
Punca Ujian       - Pengalir fasa dan pengalir pelindung.
        - Pengalir neutral dan pengalir pelindung.
Berbeban           - Semua suis dalam keadaan “OFF”.
Tanpa Beban     - Semua suis dalam kedaan “ON”.


iii. Peralatan tidak berfungsi

Ujian yang dijalankan.
Alat : Multimeter (Ohm meter)
Ujian Keterusan.
a) Uji fius.
b) Uji suis yang berada pada alat.
c) Uji pengalir tersambung pada alat.



    Prosedur Mencari Kerosakan
  i) Baikpulih kerosakan



Bil
Jenis Kerosakan
Peralatan ujian
Tindakan

1


Litar pintas

Multimeter (ohm meter)

1.    “ON”kan semua suis yang ada.
2.    “OFF”kan semua MCB.
3.    “ON”kan satu  persatu MCB
4.    MCB terpelantik apabila litar yang rosak di “ON”kan.
5.    “OFF”kan MCB yang dikenalpasti.
6.    “OFF”kan semua suis bagi litar yang bermasaalah.
7.    “ON”kan MCB yang dikenalpasti.
8.    “ON”kan suis litar yang bermasaalah satu persatu.
9.    MCB terpelantik bila kerosakan ditemui.
10.  Periksa bahagian yang telah dikenalpasti rosak.
11.  Periksa alat yang rosak.
12.  Ganti alat yang rosak



Bil
Jenis Kerosakan
Peralatan ujian
Tindakan

2


Arus bocor ke bumi

Insulation tester
Multimeter(Ohm meter)

1.      Uji terminal L & E dengan ujian
      penebatan
2.      Dapatkan bacaan.
          -  lebih 1MΩ (Baik)
          -  kurang 1MΩ (Kelemahan
             penebat)
3.    Kenalpasti kerosakan.
4.    Periksa penebat L & E
     
 *Jika tiada kerosakan pergi ke step yang berikutnya.

5.   Uji terminal N & E dengan ujian
      penebatan
6.     Dapatkan bacaan.
          -  lebih 1MΩ (Baik)
          -  kurang 1MΩ (Kelemahan
             penebat)
3.    Kenalpasti kerosakan.
4.    Periksa penebat N & E
5.      Kerosakan dikenalpasti.
6.      Buka tamatan pada bahagian rosak.
7.      Baiki kerosakan.


3

Peralatan tidak berfungsi.


Multimeter(Ohm meter)

1.     Pastikan supply ada.
2.     Periksa sambungan pada terminal
      penyambungan suis dan beban.
3.     Uji fius ke beban (jika fius ada).
4.     Uji keterusan pengalir pada alat.
5.     Kerosakan dikenalpasti.
6.     Baiki kerosakan.
7.     Ganti bahagian yang rosak.
Jika tak boleh diganti pisahkan dari pepasangan.


Uji dan sahkan pepasangan.

1.     Uji dengan ujian litar mati.
2.     Uji pepasangan. Ikut prosedur di atas.
Ujian keterusan.
Ujian penebatan.
3.     Ujian yang dilakukan bergantung kepada kerosakan yang berlaku.
4.     Uji dengan ujian litar hidup.
5.     Uji bahagian yang telah dibaik pulih.
6.     Masukkan segala data baikpulih di dalam log book.


Soalan.



1.      Ujian yang dijalankan dengan hanya menggunakan alat uji sahaja dinamakan ujian

…………………………….

      2.    Ujian yang dijalankan dengan menggunakan supply dinamakan ujian ………………




INSTALL FIRE ALARM ELECTRICAL SYSTEM
  1. INSTALL FIRE ALARM ELECTRICAL SYSTEM - pemasangan pengesan alat kebakaran - New!
JENIS PENDAWAIAN ELEKTRIK 3 FASA
  1. JENIS PENDAWAIAN ELEKTRIK 3 FASA
JENIS TRUNKING
  1. JENIS TRUNKING , FAKTOR RUANG TRUNKING & PVC TRUNKING
JENIS-JENIS KABEL ELEKTRIK

  1. JENIS-JENIS KABEL ELEKTRIK YANG BIASA DIGUNAKAN UNTUK WIRING UNTUK MEMBUAT PENDAWAIAN DI RUMAH