SISTEM ORGANISASI DAN PERSEKITARAN KERJA
1. JENIS-JENIS ORGANISASI
Terdapat
2 jenis organisasi di dalam sistem pentadbiran iaitu:
1.1 ORGANISASI FORMAL
Di
dalam organisasi formal, ciri-ciri autoritatif yang mutlak kepada seseorang
pengurus jelas kelihatan berbanding dengan pengurus di organisasi tidak formal.
Kewibawaan
dan kuasa seseorang pengurus diperolehi daripada jawatannya di dalam hierarki
pengurusan. Kuasa terletak di tangan pegawai atasan dan setiap pengurus yang
tertakluk di bawahnya.
Di
dalam organisasi formal, proses membuat keputusan kurang berbentuk pemusatan di
mana keputusan di buat bergantung kepada jabatan.
Organisasi
formal wujud kerana ia mengawal pencapaian matlamat organisasi yang
mengutamakan daya pengeluaran.
SISTEM ORGANISASI DAN PERSEKITARAN KERJA |
1.2 ORGANISASI TIDAK FORMAL
Bagi
organisasi tidak formal, ciri-ciri autokratik jelas tergambar. Keputusan yang
di ambil oleh golongan pengurus yang konservatif ini biasanya menggambarkan
pertanyaan nilai di antara pihak yang bersifat pragmatik dan dogmatik.
Organisasi
tidak formal wujud bagi memenuhi keberuntungan sosial dan mementingkan ciri
kemanusiaan serta interaksi sosial.
2. KONSEP MATLAMAT DI DALAM
ORGANISASI
Matlamat
adalah satu objektif yang ingin dicapai oleh seseorang, sesebuah kumpulan atau
organisasi.
Matlamat
adalah pendorong utama kepada semua bentuk tingkah laku manusia dan penentu
kepada bentuk operasi sesebuah negara.
Matlamat
sesebuah organisasi terbahagi kepada 2 iaitu:
(a) Matlamat Rasmi (Stated Goals)
(b) Matlamat Operasi (Operation Goals).
Matlamat rasmi adalah matlamat yang wujud secara ideal manakala matlamat beroperasi
pula merupakan matlamat yang telah dicapai setelah memenuhi syarat-syarat
matlamat rasmi sesebuah organisasi itu.
Matlamat-matlamat organisasi adalah tetap namun dalam beberapa hal, ia
cenderung untuk membentuk perkembangan baru kerana pada asasnya ia bergantung
kepada kepuasan aspirasi individu.
Matlamat-matlamat organisasi merupakan matlamat yang dinamik. Ia melibatkan pengaruh-pengaruh
faktor dalaman dan luaran dalam menentukan pencapaian sesuatu hasil matlamat.
Matlamat-matlamat
itu sendiri mempunyai sub kumpulan tertentu. Oleh itu adalah menjadi
tanggungjawab pihak pengurusan untuk mengawal dan menstabilkan perbezaan dan
konflik yang berlaku atau punca-punca keluaran.
Pada
umumnya, konflik-konflik ini berlaku dalam konteks pengeluaran dan pemasaran. Jika
tidak dikawal, ia akan melibatkan konflik individu dan personal.
Perbincangan
di atas telah pun menjelaskan bahawa matlamat-matlamat adalah dinamik dan
seringkali bergerak ke arah perubahan. Perubahan-perubahan matlamat ini berlaku
disebabkan oleh beberapa faktor yang meliputi:
(a) Anjakan matlamat
(b) Penggantian matlamat
(c) Kepelbagaian matlamat
Perubahan-perubahan
dalam matlamat ini akan pastinya melibatkan penilaian terhadap
matlamat-matlamat tersebut. Penilaian ini akan membantu pihak pengurusan
mengatur strategi bagi meningkatkan prestasi organisasi masing-masing. Proses
penilaian sesuatu pencapaian hasil dan matlamat melibatkan pandangan terhadap
dua aspek utama iaitu kecekapan dan keberkesanan.
Sesuatu
organisasi dikatakan berkesan jika matlamat yang dicapai dapat mengimbangi kos
yang dikeluarkan. Begitu juga dengan kecekapan sesebuah organisasi itu
dikatakan cekap apabila ia berjaya memperolehi hasil dan mencapai matlamatnya
dalam tempoh yang ditetapkan.
3. HUBUNGAN ANTARA STRUKTUR
SISTEM DAN MATLAMAT ORGANISASI
Hubungan antara
struktur sistem dan matlamat organisasi ialah:
(a)
Matlamat
menentukan bentuk struktur sistem
(b)
Struktur
yang mudah untuk menjalankan tugasan / kerja-kerja adalah yang terbaik
(c) Struktur yang sesuai untuk melakukan kegiatan-kegiatan ini
(d) Bentuk struktur sistem dengan mengambil kira kegiatan utama untuk mencapai
matlamat dengan keputusan terbaik
(e) Sistem yang sesuai dan betul akan menghasilkan matlamat dengan hasil yang
baik
4.
DESKRIPSI KERJA
Deskripsi kerja adalah kenyataan bertulis yang menerangkan bidang tugas
sesuatu jawatan. Ia lebih memfokuskan
kepada bagaimana dan kenapa kerja itu dilakukan berdasarkan skop, persekitaran
dan keadaan sesuatu pekerjaan.
Spesifikasi kerja pula lebih memfokuskan kepada pekerja di mana ia hanya
memerlukan kelayakan minimum untuk melaksanakan
sesuatu tugas yang diberi dengan baik. Spesifikasi kerja akan menentukan
pengetahuan, kemahiran dan keupayaan yang diperlukan untuk melaksanakan sesuatu
kerja itu dengan efektif.
Kedua-dua kenyataan ini penting bagi seorang pengurus untuk mula melatih
dan memilih pekerja. Deskripsi kerja boleh digunakan untuk menerangkan skop
kerja kepada calon yang berpontensi.
SOALAN
1.
Senaraikan 2 jenis
organisasi di dalam sistem pentadbiran.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
2.
Apakah yang dimaksudkan
dengan deskripsi kerja?
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
3.
Senaraikan 2 jenis
matlamat organisasi.
_____________________________________________________________________
______________________________________________________________________
RUJUKAN:
1. Ahmad
Atory Hussain, Pengurusan Organisasi, Utusan Publications
& Distributors Sdn.Bhd. (muka surat :112-125).
2. John M.Ivancevich,Ph.D(University of Houston), Thomas
N.Deuning,DBA University of Houston. Business and Management (muka surat
:246-251).
|
0 Comments:
Catat Ulasan
Sila beri komen yang membina dan bertanggungjawab. Terima Kasih.