MAKSUD DEFINISI KOMUNIKASI LISAN - ORAL COMMUNICATION
1 Pengenalan Kepada Maksud Definisi Komunikasi
1.1 Pernahkah anda merasakan mesej yang anda sampaikan tidak dikomunikasikan dengan betul atau anda pernah merasa bersalah kerana tidak menyampaikan mesej yang ingin disampaikan? Jika begitu, ia adalah kerana kelemahan anda terhadap kemahiran komunikasi.
Selain asasnya keperluan, anda perlu dilengkapi dengan tabiat untuk kemahiran komunikasi yang baik, seperti ini adalah apa yang akan membuatkan anda menjadi makhluk sosial yang bahagia dan berjaya. Untuk membangunkan tabiat ini, anda perlu terlebih dahulu mengakui hakikat bahawa kemahiran komunikasi diperlukan peningkatan dari semasa ke semasa. Satu-satunya malar dalam hidup adalah perubahan, dan semakin banyak anda menerima kekuatan anda dan berusaha untuk menangani kekurangan, terutamanya dalam bidang kemahiran komunikasi, semakin baik interaksi anda dan semakin banyak populariti sosial anda.
Jadi unit sekarang membolehkan anda mendapatkan gambaran terperinci keperluan dan kepentingan membangunkan kemahiran komunikasi dan merasa yakin dan memberi kuasa untuk menghadapi sebarang keadaan dalam kehidupan.
1.2 Kami menggunakan 'komunikasi' biasanya untuk bercakap, menulis atau menghantar mesej kepada yang lain orang. Ia melibatkan beberapa pilihan dan keputusan tetapi semulajadi dan
tanpa disedari dalam situasi tidak rasmi.
Dalam situasi formal, komunikasi kita perlu lebih berkesan dan dipilih dengan teliti, iaitu, kita perlu merancang komunikasi kita.
1.3 Komunikasi boleh didefinisikan secara meluas sebagai proses interaksi di kalangan manusia. Ia adalah proses di mana makna yang dipahami dan difahami dicapai di kalangan manusia. Ia melibatkan kerjasama antara dua pihak, satu aktif atau pada akhir pemberian dan pasif lain atau pada akhir penerimaan.
1.4 Pengirim memilih simbol-simbol yang bersesuaian untuk memenuhi keadaan dan menyedari makna melalui ucapan atau bertulis bergantung kepada keperluan yang dikawal oleh masyarakat atau keperluan diri yang dirasakan. Pada akhir penerimaan simbol-simbol dikenal pasti dan pengenalan jelas menunjukkan pengiktirafan dan realisasi makna melalui proses penafsiran.
1.5 Proses Komunikasi boleh diringkaskan seperti yang ditunjukkan pada Rajah 1.
Rajah 1 - Proses Komunikasi
1.6 Komunikasi adalah rangkaian interaksi dan secara semulajadi penghantar dan
penerima terus mengubah peranan mereka.
1.7 Komunikasi berlaku dengan menukar simbol untuk menggambarkan idea-idea kami dan
pengalaman. Bahasa adalah sistem simbol biasa yang digunakan untuk berkongsi
pengalaman dengan orang lain. Kita juga boleh menggunakan simbol lain seperti gambar, warna, tanda-tanda dan bunyi untuk berkomunikasi.
Kami berkomunikasi dengan beberapa perkara dengan wajah kami ekspresi, pergerakan, pakaian dan sebagainya, walaupun kita tidak bercakap. Oleh itu Komunikasi melalui perkataan dipanggil Komunikasi Verbal; komunikasi melalui simbol dipanggil komunikasi bukan lisan.
2. Kaedah Komunikasi Asas
2.1 Kaedah komunikasi yang berbeza digunakan bergantung pada situasi. Sudah tentu bentuk komunikasi boleh berguna dan sesuai untuk kegunaan tertentu tetapi ia tidak akan dianggap beretika.
Sebagai contoh: Apabila kakitangan ingin melaporkan kepada bosnya, dia perlu menulis tatabahasa yang betul menggunakan bahasa profesional dan data yang realistik. Ia tidak profesional jika dia mencatatkan nota di facebook bossnya dan sejak facebook adalah tempat rangkaian sosial yang tidak sesuai untuk perbincangan kerja.
2.2 Kini, kita terdedah kepada banyak bentuk komunikasi. Semua borang ini komunikasi boleh diklasifikasikan kepada 2 kategori berbeza: -
i. Komunikasi lisan
ii. Perhubungan tanpa percakapan
2.3 Komunikasi lisan
i. Komunikasi lisan adalah proses menyampaikan maklumat yang terlibat
berkomunikasi secara lisan menggunakan bahasa yang pengirim dan penerima dapat memahami satu sama lain dengan berkesan.
ii. Terdapat dua jenis komunikasi lisan:
a. Komunikasi lisan
Komunikasi lisan adalah proses penghantaran maklumat secara lisan dan
idea dari satu individu atau kumpulan kepada yang lain dengan kata-kata mulut.
b. Komunikasi bertulis.
Penulisan digunakan apabila kita perlu memberikan maklumat terperinci seperti
tokoh dan fakta. Ia juga biasanya digunakan untuk menghantar dokumen dan lain-lain
bahan penting seperti kontrak, memo dan minit mesyuarat mengenai
pihak berkepentingan yang kemudiannya boleh disimpan untuk kegunaan kemudian kerana dapat dirujuk
dengan mudah kerana ia direkodkan. Media komunikasi bertulis adalah:
• Surat.
• Pekeliling.
• Memo.
• Notis.
• Laporan
• Minit
iii. Ia dapat dilihat pada tahun-tahun kebelakangan bahawa komunikasi lisan telah diganti
sebahagian besarnya dengan bentuk yang lebih cepat seperti persidangan video dan e-mel.
2.4 Komunikasi bukan lisan
i. Komunikasi bukan lisan adalah proses menyampaikan maklumat di dalam
bentuk mesej bukan perkataan. Ini termasuk:
• Pergerakan Tubuh (Kinesics)
• Postur
• Hubungan mata
• Para-bahasa
• Closeness atau Space Personal (Proxemics)
• Ekspresi muka
• Perubahan Fisiologi
ii. Walaupun kaedah komunikasi yang paling biasa dilakukan secara lisan
atau secara bertulis, apabila ia datang kepada m
teknik pengedaran, kuasa bukan-
komunikasi lisan tidak boleh dipandang remeh. Senyum, gerak isyarat dan
beberapa pergerakan badan menghantar mesej kepada orang-orang di sekeliling anda.
3. Maksud Definisi Komunikasi Lisan
3.1 Komunikasi lisan adalah proses penghantaran maklumat dan ide secara lisan
dari satu individu atau kumpulan kepada yang lain melalui mulut mulut.
3.2 Media komunikasi lisan adalah: -
a. Bersemuka dengan perbualan.
b. Ceramah telefon.
c. Temu bual.
d. Persembahan.
e. Perbincangan.
f. Mesyuarat.
g. Ceramah.
h. Ucapan.
i. Telefon video.
j. Konferensi video (gabungan audio dan video)
k. Podcast (klip audio yang boleh diakses di Internet)
l. Protokol Internet Suara (VoIP) yang membolehkan pemanggil berkomunikasi
m. Internet dan mengelakkan caj telefon. Skype adalah contoh VoIP.
3.3 Komunikasi lisan adalah perbualan langsung, lebih semula jadi dan dengan serta-merta boleh didapati untuk menjawab komen / kenyataan. Secara semulajadi dan tidak formal situasi, kita bercakap dengan mudah tanpa ragu-ragu untuk berkomunikasi dengan orang lain tetapi dalam situasi formal dan rasmi, ramai yang merasa gugup dan tidak dapat bercakap dengan mudah. Ia memerlukan latihan, amalan dan kemahiran untuk bercakap secara berkesan dalam keadaan formal.
Komunikasi lisan memerlukan kehadiran dan perhatian serentak kedua-dua orang. Keperluan kehadiran peribadi membuat tuntutan tertentu terhadap kemahiran kedua-duanya; masing-masing mesti dapat bertindak balas terhadap bahasa tubuh yang lain, dan mesti mampu untuk membuat tindak balas segera kepada apa yang dikatakan yang lain.
4. Kelebihan dan Kekurangan Komunikasi Lisan
4.1 Kelebihan Komunikasi Lisan
i. Terdapat tahap kefahaman dan ketelusan dalam komunikasi lisan
kerana ia adalah interpersonal.
ii. Tiada unsur ketegaran dalam komunikasi lisan. Terdapat fleksibiliti untuk
membenarkan perubahan dalam keputusan yang diambil sebelum ini.
iii. Maklum balas adalah spontan dalam kes komunikasi lisan. Oleh itu, keputusan boleh dibuat dengan cepat tanpa sebarang kelewatan.
iv. Komunikasi lisan bukan sahaja menjimatkan masa, tetapi juga menjimatkan wang
dan usaha.
v. Komunikasi lisan adalah yang terbaik dalam hal penyelesaian masalah. Konflik boleh
ditamatkan dengan membicarakannya.
vi. Komunikasi lisan adalah penting untuk kerja berpasukan dan tenaga kumpulan.
vii. Komunikasi lisan menggalakkan semangat yang diterima dan menggalakkan pekerja organisasi.
viii. Komunikasi oral boleh digunakan untuk memindahkan peribadi dan sulit maklumat / perkara.
4.2: Kekurangan / Batasan Komunikasi Mulut
i. Hanya bergantung kepada komunikasi lisan tidak boleh mencukupi sebagai perniagaan komunikasi adalah formal dan sangat teratur.
ii. Komunikasi lisan kurang sahih daripada komunikasi bertulis kerana mereka tidak rasmi dan tidak seperti yang diatur sebagai komunikasi bertulis.
iii. Komunikasi lisan adalah menjimatkan masa sejauh interaksi setiap hari,
tetapi dalam kes-kes mesyuarat, ucapan panjang mengambil banyak masa dan adalah
tidak produktif pada masa-masa tertentu.
iv. Komunikasi lisan tidak mudah untuk dikekalkan dan oleh itu mereka tidak stabil.
v. Mungkin ada salah faham kerana maklumat itu tidak lengkap dan mungkin
kekurangan keperluan.
vi. Ia memerlukan perhatian dan penerimaan yang besar di bahagian penerima atau
penonton.
vii. Komunikasi lisan (seperti ucapan) tidak sering digunakan sebagai undang-undang rekod kecuali dalam kerja penyiasatan
5. Jenis komunikasi lisan
5.1 Terdapat tujuh (7) bentuk komunikasi lisan yang sering berlaku:
i. Komunikasi berwayar adalah perbincangan diri atau perbualan yang anda pegang dengan diri anda dalam keadaan tertentu. Sebagai contoh, apabila anda perlu membuat keputusan penting atau mempelajari sesuatu tentang diri anda. Ia adalah satu bentuk pemikiran yang berlaku di dalam diri kita yang bergantung kepada bahasa untuk menyatakan dirinya. Selalunya meningkatkan kesedaran diri dan kesedaran, dan mengasah kemahiran berfikir kritis.
ii. Komunikasi interpersonal adalah komunikasi antara beberapa orang. Ini
bentuk komunikasi mungkin berkisar dari yang tidak personal kepada yang sangat peribadi.
Komunikasi tidak personal apabila anda bercakap dengan orang yang anda tidak benar-benar peduli
kira-kira. Jenis komunikasi yang paling peribadi berlaku apabila anda bercakap dengan
orang yang rapat dengan anda seperti sahabat, ahli keluarga dan
rakan sekerja. Komunikasi interpersonal boleh berlaku tatap muka serta melalui saluran elektronik seperti persidangan video, bilik sembang, e-mel dan twitter.
iii. Komunikasi kumpulan kecil berlaku dalam satu kumpulan, biasanya terdiri daripada lima hingga 10 orang. Bentuk komunikasi ini melayani keperluan hubungan (seperti persahabatan, ikatan keluarga dan kasih sayang atau sokongan) serta berasaskan tugas keperluan, contohnya, menentukan tindakan tatatertib atau menyelesaikan konflik. Anda belajar untuk bertukar idea, menyelesaikan masalah dan berkongsi pengalaman.
Di tempat kerja, kumpulan kecil mungkin bermesyuarat untuk membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan kerja, atau untuk pemecahan masalah atau tujuan pembinaan pasukan. Belajar berkomunikasi dengan berkesan dalam pasukan menyumbang kepada kejayaan dan kemajuan dalam banyak bahagian reers.
iv. Komunikasi awam juga dikenali sebagai pengucapan awam, melibatkan komunikasi antara penceramah dan penonton. Penonton ini mungkin terdiri dari hanya beberapa orang kepada ribuan atau bahkan berjuta-juta orang. Tujuan penceramah biasanya untuk memaklumkan atau memujuk penonton untuk bertindak, membeli, atau berfikir dengan cara tertentu. Seorang guru boleh menangani perhimpunan pelajar mengenai kod tingkah laku atau peraturan sekolah. Seorang ahli politik boleh membuat ucapan tentang bagaimana beliau akan menangani isu-isu tertentu untuk memenangi undi mereka. Seorang eksekutif boleh memberikan persembahan perniagaan untuk mendapatkan lebih banyak jualan. Adalah penting untuk memahami beberapa prinsip asas untuk bercakap awam yang berkesan supaya anda mampu mempengaruhi, meyakinkan serta menghiburkan penonton anda apabila anda berkomunikasi dengan mereka.
v. Komunikasi massa adalah komunikasi yang dihantar dari sumber kepada banyak orang
penerima di seluruh dunia. Ia berlaku melalui media seperti filem, radio, video
dan televisyen. Laluan moden komunikasi massa seperti Internet dan
blog boleh menjadi sangat kuat kerana maklumat disebarkan dengan serta-merta.
vi. Komunikasi korporat adalah komunikasi yang berlaku di kalangan anggota organisasi, dalam organisasi tersebut. Berinteraksi dalam pasukan, konferensi dengan rakan sekerja, bercakap dengan penyelia atau pengurus, memberi penjelasan dan arahan pekerja, menemuramah dan membuat presentasi adalah beberapa contoh komunikasi korporat. Kemahiran komunikasi korporat yang berkesan meningkatkan imej korporat dan memberi impak positif kepada semangat, komitmen, dan produktiviti dalam syarikat.
vii. Komunikasi antara budaya adalah komunikasi antara orang-orang dari pelbagai budaya dan etnik. Dunia semakin menjadi sebuah perkampungan global dan setiap negara mempunyai pelbagai etnik. Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui perbezaan dalam amalan komunikasi budaya yang berbeza jika keharmonian dan pemahaman antarbudaya dikekalkan.
Sebagai contoh, di banyak negara Asia, pelajar jarang akan bercanggah atau tidak bersetuju dengan guru di bilik darjah kerana ini menunjukkan tidak hormat. Di Barat, adalah norma untuk pelajar berfikir sendiri dan melibatkan guru mereka dalam perdebatan dan perbincangan. Adalah penting untuk membuat usaha untuk mengenali dan menghormati amalan komunikasi orang dari pelbagai budaya dan kebangsaan.
6. Masuk bahasa dan gerak isyarat
6.1 Bahasa isyarat dan isyarat boleh memberikan petunjuk dan maklumat tambahan dan makna melalui komunikasi lisan. Ia membenarkan: -
i. Memperkukuhkan atau mengubah suai apa yang dikatakan dalam kata-kata. Sebagai contoh, orang mungkin menganggukkan kepala apabila berkata "Ya" untuk menekankan bahawa mereka bersetuju dengan orang lain.
ii. Menyampaikan maklumat mengenai keadaan emosi mereka.
iii. Tentukan atau mengukuhkan hubungan antara orang.
iv. Memberi maklum balas kepada orang lain.
v. Mengawal aliran komunikasi, contohnya dengan memberi isyarat kepada orang lain itu
mereka telah selesai bercakap atau ingin mengatakan sesuatu.
6.2 Senyuman, gerak isyarat dan beberapa pergerakan badan menghantar mesej kepada
orang di sekeliling anda.
6.3 Menafsirkan bahasa isyarat dan isyarat tidak begitu mudah. Jalan
komunikasi dipengaruhi oleh konteks di mana ia berlaku. Sebagai contoh, a
Tanggapan kepala antara rekan dalam pertemuan jawatankuasa mungkin bermaksud sesuatu
sangat berbeza apabila tindakan yang sama digunakan untuk mengakui seseorang merentasi a
bilik yang penuh sesak. Lebih rumit lagi bahawa biasanya tidak mungkin untuk mentafsirkan a
isyarat atau ungkapan dengan tepat sendiri.
Rajah 6 - Bahasa isyarat
7. Gagasan dan penyampaian maklumat.
7.1: Terdapat beberapa tip yang akan membolehkan anda untuk menyatakan idea anda dengan jelas.
i. Bahasa mudah difahami
Ingat bahawa bahasa yang anda gunakan setiap hari mungkin membingungkan orang lain.
Mudahkan apa sahaja yang anda boleh untuk mendapatkan tahap keselesaan untuk pendengar anda
ii. Ilustrasi.
Penyelidikan telah membuktikan bahawa lebih daripada 60% daripada mereka yang mendengar kami adalah visual
pelajar. Satu ilustrasi boleh melibatkan penonton anda, dan membantu merangsang
pembelajaran.
iii. Mengatur Pikiran
Ini akan membolehkan mereka yang mendengar anda tetap berada di tahap yang sama kerana
orang menikmati ketertiban dan kejelasan.
iv. Sempit tertakluk kepada perkara utama
Bincangkan apa yang anda rasakan adalah yang paling penting, jangan bebankan pendengar anda dengan
maklumat yang tidak perlu.
v. Menyimpulkan
Anda akan terus memperjelaskan maksud anda, dan pendengar anda akan mempunyai peluang lagi
menyimpan maklumat yang telah anda berikan kepada mereka.
8. Kesedaran budaya
8.1 Kepekaan budaya bermula dengan pemahaman bahawa terdapat perbezaan di antara
budaya. Mengetahui perbezaan budaya dan kesamaan wujud, tanpa
memberikan nilai (iaitu lebih baik atau lebih buruk, betul atau salah) kepada perbezaan budaya tersebut.
8.2 Membangun kepekaan dan pemahaman kumpulan etnik lain biasanya melibatkan
perubahan dalaman dalam sikap dan nilai. Kesedaran dan kepekaan juga merujuk kepada
kualiti keterbukaan dan kelenturan yang dikembangkan orang berhubung dengan orang lain.
8.3 Memperkenal dengan ciri budaya, sejarah, nilai, sistem kepercayaan, dan tingkah laku ahli-ahli kumpulan etika lain yang terpilih. Kita tidak boleh belajar
segala-galanya mengenai budaya lain tetapi kita boleh ambil untuk mengembangkan kesedaran budaya kita.
Berikut adalah beberapa cadangan:
i. Membangunkan kesedaran. Lihatlah sikap berat sebelah dan prasangka anda sendiri
menyedari norma budaya, sikap dan kepercayaan, dan kepelbagaian nilai;
ii. Jangan biarkan perbezaan budaya (keutamaan) menjadi asas kritikan
dan penghakiman.
iii. Membina persahabatan saling menghormati dan keinginan untuk memahami.
iv. Jadilah diri anda dan tunjukkan bahawa anda mengambil berat tentang orang itu dan anda dengan jujur ingin membantu.
v. Luangkan masa untuk mendengar. Jika anda tidak faham, atau anda tidak difahami,
luangkan masa untuk mengetahui mengapa atau bertanya soalan.
vi. Memperoleh pengetahuan tentang budaya lain dengan menghadiri kelas atau seminar,
membaca buku atau menonton filem tentang budaya lain, dan menghadiri budaya
acara / perayaan.
8.4 Membangunkan sikap yang kompeten budaya adalah proses yang berterusan. Adalah penting untuk melihat semua orang sebagai individu yang unik dan menyedari bahawa pengalaman, kepercayaan, nilai dan bahasa mempengaruhi cara mereka berinteraksi dengan orang lain dan yang lebih besar komuniti.
Ketahui bahawa perbezaan juga wujud dalam budaya. Ia adalah salah untuk anggap bahawa budaya yang sama dikongsi oleh semua anggota kaum, linguistik atau kumpulan agama.
SOALAN :
1. Apakah perbezaan antara komunikasi lisan dan komunikasi tanpa lisan?
2. Bagaimana proses menghantar maklumat dan idea secara lisan dari penghantar kepada penerima
berlaku?
3. Mengapakah bahasa isyarat dan isyarat penting dalam proses komunikasi?
RUJUKAN / REFERENCES:
1. https://en.wikipedia.org/wiki/Working language
2. http://www.wisegeek.com/what-is-a-working-language.htm
3. http://www.bpsc.ca/procedure.html
4. http://www.naukrihub.com/payroll/job-analysis/
5. http://study.com/academy/lesson/oral-communication-definition-types-
advantages.html
6. http://wikieducator.org/INTRODUCTION_TO_COMMUNICATION
Carian berkaitan dengan KOMUNIKASI LISAN
- saluran komunikasi lisan
- maksud komunikasi lisan
- namakan 5 saluran komunikasi lisan
- jenis komunikasi lisan
- komunikasi lisan boleh diklasifikasikan kepada dua
- lima saluran komunikasi lisan
- halangan komunikasi
- tujuan organisasi menubuhkan saluran komunikasi formal
...........VERSI BM INI ADALAH DIRECT TRANSLATE DARI GOOGLE MAKA AYAT DAN MAKSUD KADANG2 BERBEZA. SILA RUJUK VERSI DALAM BI DI BAWAH.....
..................................................................................................................................................................................
1 Introduction To Communication
1.1
Have you ever felt the messages you
convey are not communicated properly or have you ever felt guilty of not
conveying the message as it wants to be conveyed? If so it is because of your
weakness towards communication skills. Apart from the basic
necessities, you need to be equipped with habits for good
communication skills, as
this is what will make you a happy and successful social being.
In order to develop
these habits, you need to first acknowledge the fact that
communication skills need
an improvement from time to time. The only constant in life is
change, and the more
you accept your strengths and work towards dealing with
shortcomings, especially in
the area of communication skills, the better will be your
interactions and the more
your social popularity. Thus the present unit enables you to get
a detailed picture of
the need and importance of developing communication skills and
feel confident and
empowering to face any type of situation in life.
1.2 We use
‘communication’ usually to speak, write or sending a message to another
person.
It involves a number of choices and decisions but being natural and
unnoticed
in informal situations. In formal situations, our communication needs to be
more
effective and carefully chosen, that is, we need to plan our communication.
1.3 Communication may be broadly defined as the
process of interaction among human beings. It is the process by which meanings
are perceived and understandings are reached among human beings. It involve the
cooperation between two parties, one
active
or at the giving end and the other passive or at the receiving end.
1.4 The sender selects appropriate symbols to suit
the situation and realizes the meaning through speech or writing depending upon
the socially regulated requirements or self-perceived needs. At the receiving
end the symbols are identified and identification obviously implies recognition
and realization of meaning through the interpretive process.
1.5 The process of Communication may be summarized
as shown on Figure 1.
Figure 1 – Communication
Process
1.6 Communication is a network of interactions
and naturally the sender and the
receiver keep on changing their roles.
1.7 Communication takes place by exchanging
symbols to describe our ideas and
experience.
Language is a common symbol system which is used for sharing our
experiences
with others. We can also use other symbols like pictures, colors, signs
and sounds
to communicate. We do communicate a number of things by our facial
expressions,
movements, clothing and so on, though we do not speak. Thus
communications
through words are called Verbal Communication; communications
through
symbols are called non-verbal communication.
2. Basic
Communication Method
2.1 Different method of communications
are used depend on the situations. Certain
form of communication can be useful and
appropriate for certain use but it will not be consider ethical. For example:
When a staff want to report to his boss, he will have to write a proper grammar
using professional language and realistic data. It is not professional if he posted a
note on his boss' facebook and since facebook is a social network place that is
not very suitable for work discussion.
2.2 Nowadays, we are exposed to many
form of communications. All of these form
of communication can be classified
into 2 different categories:-
i. Verbal communication
ii. Non-verbal communication
2.3
Verbal
communication
i. Verbal communication is the process of conveying information that involved
i. Verbal communication is the process of conveying information that involved
communicating verbally using language
that the sender and the receiver are able to understand each other effectively.
ii. There are two types of verbal communication:
a. Oral
communication
Oral communication is
the process of verbally transmitting information and
ideas from
one individual or group to another by word of mouth.
b. Written
communication.
Writing is used when we have
to provide detailed information such as
figures and facts. It is
also generally used to send documents and other
important material such contracts,
memos and minutes of meetings as to
stakeholders which could
then be stored for later use as it can be referred
to easily as it is recorded.
The media of written communication are:
·
Letter.
·
Circulars.
·
Memos.
·
Notices.
·
Reports
·
Minutes
iii. It can be seen in
recent years that verbal communication has been replaced
to a great extent by a faster form such as video conferencing and email.
i.
Non verbal communication is the process of conveying information in the
form
of non-word messages. These
include:
· Body
Movements (Kinesics)
· Posture
· Eye
Contact
· Para-language
· Closeness
or Personal Space (Proxemics)
· Facial
Expressions
· Physiological
Changes
ii. Although the most common methods of
communication are carried out orally
or in writing,
when it comes to management techniques, the power of non-
verbal communication must
never be underestimated. Smile, gestures and
several body movements send
out a message to the people around you.
3. Definition Of Oral Communication
3.1 Oral
communication is the
process of verbally transmitting information and ideas
from one individual or
group to another by word of mouth.
3.2 The media of oral communication are:-
a. Face to face
conversations.
b. Telephone talk.
c. Interviews.
d. Presentations.
e. Discussions.
f. Meetings.
g. Lectures.
h. Speech.
i. Video phones.
j. Video conferences (combination of audio
and video)
k. Podcasts (audio clips that can be access
on the Internet)
l. Voiceover Internet Protocol (VoIP) which
allows callers to communicate over
m. the Internet and avoid telephone
charges. Skype is an example of VoIP.
3.3 Oral communication is a direct
conversation, more natural and immediately
available for responding to a comment /
statement. In natural and informal
situations, we speak readily without
hesitation in order to communicate with others
but in a formal and official situation,
many persons feel nervous and cannot speak
easily. It needs training, practice and
skill to speak effectively in a formal situation.
Oral communication requires the presence
and simultaneous attention of both the
persons. Need for personal presence
makes certain demands on the skills of both;
each must be able to respond to the body
language of the other, and must be able
to make immediate response to what the
other says.
4.
Advantages and Disadvantages of Oral Communication
4.1 Advantages of Oral Communication
i.
There
is high level of understanding and transparency in oral communication
as it is interpersonal.
ii.
There
is no element of rigidity in oral communication. There is flexibility for
allowing changes in the decisions
previously taken.
iii. The feedback is spontaneous in case of
oral communication. Thus decisions can be made quickly without any delay.
iv. Oral communication is not only time
saving, but it also saves upon money
and efforts.
v. Oral communication is best in case of
problem resolution. The conflicts can be
put to an end by talking them over.
vi. Oral communication is an essential
for teamwork and group energy.
vii. Oral communication promotes a
receptive and encouraging morale among
organizational employees.
viii. Oral communication can be best
used to transfer private and confidential
information / matter.
4.2: Disadvantages/Limitations of
Oral Communication
i. Relying only on oral communication may not be
sufficient as business
communication is formal and very
organized.
ii. Oral communication is less authentic than
written communication as they are
informal and not as organized as written
communication.
iii. Oral communication is time-saving
as far as daily interactions are concerned,
but in case of meetings, long speeches
consume lot of time and are
unproductive at times.
iv. Oral communications are not easy to
maintain and thus they are unsteady.
v. There may be misunderstandings as the
information is not complete and may
lack essentials.
vi. It requires attentiveness and great
receptivity on part of the receivers or
audience.
vii. Oral communication (such as
speeches) is not frequently used as legal
records except in investigation work
5. Types of oral communication
5.1 There are seven (7) forms
that oral communication often takes:
i. Intrapersonal
communication is self-talk or a conversation you hold with yourself under certain circumstances. For example, when
you need to make an important decision or learn something about yourself. It is
a form of thinking that goes on inside us which relies on language to express
itself. Often increases self-awareness and mindfulness, and hones critical
thinking skills.
form of communication may range from the impersonal to the very
personal.
Impersonal communication is when you talk with a person you do not
really care
about. The most personal type of communication occurs when you
talk with
people who are close to you such as best friend, family members
and
colleagues. Interpersonal communication can take place face to
face as well as through electronic channels like video-conferencing, chat
rooms, e-mail and twitter.
iii. Small group
communication takes place in a group, usually
comprising five to 10 people This form of communication serves relationship
needs (like
companionship, family bonding and affection or support) as well as
task-based
needs, for example, deciding on disciplinary action or resolving
conflict. You
learn to exchange ideas, solve problems and share
experiences.
At the workplace, small groups may meet to discuss issues related
to work, or for
problem-solving or team-building purposes. Learning to communicate
effectively
in teams contributes to success and advancement in many
careers.
iv. Public
communication is also known as public speaking, involves
communication between a speaker and an audience. This audience may range from
just a few people to thousands or even millions of people. The aim of the
speaker is usually to inform or to persuade the audience to act, buy, or think
in a certain way. A teacher may address an assembly of students on codes of
behaviour or school rules. A politician may make speeches on how he will be
dealing with certain issues in order to win their votes. An executive may give
a business presentation to get more sales. It is important to understand some
of the basic principles of effective public speaking so that you are able to
influence, persuade as well as entertain your audience when you communicate
with them.
receivers
all over the world. It takes place through media like films, radio, videos
and
television. Modern avenues of mass communication like the Internet and
blogs can
be very powerful indeed as information is disseminated instantly.
vi. Corporate communication is communication that takes place among members of an
organization, within that organization. Interacting in teams, conferencing with
co-workers, talking with a supervisor or manager, giving employees explanations
and directions, interviewing and making presentations are some examples of
corporate communication. Effective corporate communication skills enhance
corporate image and impact positively on morale, commitment, and productivity
in corporations.
vii. Intercultural communication is communication between people of diverse cultures and ethnicity. The world is increasingly becoming a global village and every country has people of various ethnicities. Thus, it is important to note differences in the communication practices of different cultures if intercultural harmony and understanding is to be maintained.
For example, in many Asian countries, students will seldom
contradict or disagree with a teacher in the classroom as this shows
disrespect. In Western, it is the norm for students to think for themselves and
engage their teachers in debate and discussion. It is important to make efforts
to recognize and respect the communication practices of people from different
cultures and nationalities.
6. Sign language and gestures
6.1 A sign language and gesture can give clues and
additional information and meaning over verbal communication. Its allow:-
i. Reinforce
or modify what is said in words. For example, people may nod their heads when
saying "Yes" to emphasise that they agree with the other person.
ii. Convey
information about their emotional state.
iii. Define
or reinforce the relationship between people.
iv. Provide
feedback to the other person.
v. Regulate
the flow of communication, for example by signaling to others that
they have finished speaking or wish to say
something.
6.2 A smile, a gestures and
several body movements send out a message to the
people around you.
6.3 Interpreting sign
language and gesture is not that simple. The way
communication is influenced
by the context in
which it occurs. For example, a
nod of the head between
colleagues in a committee meeting may mean something
very different to when the
same action is used to acknowledge someone across a
crowded room. Further complicated in that it is
usually not possible to interpret a
gesture or expression
accurately on its own.
Figure 6 - Sign language
7. Ideas
and information delivery.
7.1: There are some tips that will allow
you to express your ideas clearly.
i. Language easily understood
Remember that the language you use everyday
may be confusing to others.
Simplify anything you can in order to
find a comfort level for your listener
ii. Illustrations.
Research has proven that over 60% of those
listening to us are visual
learners. An illustration may engage your audience, and help stimulate
learning.
iii. Organize Thoughts
This
will allow those listening to you to remain on the same level because
people
enjoy order and clarity.
iv. Narrow subject to key points
Discuss what you feel is most important, don’t overload your listener
with
unnecessary
information.
v. Summarize
You will further clarify your point, and your
listeners will have another chance to
retain the information you have provided
them.
8. Cultural awareness
8.1 Cultural sensitivity begins with the
understanding that there are differences among
cultures. Knowing that cultural
differences as well as similarities exist, without
assigning values (i.e. better or worse,
right or wrong) to those cultural differences.
8.2 Developing sensitivity and understanding
of another ethnic group usually involves
internal changes in attitudes and values.
Awareness and sensitivity also refer to
the qualities of openness and flexibility
that people develop in relation to others.
8.3 Familiarization
with selected cultural characteristics, history, values, belief systems, and behaviours of the members of
another ethic group. We can never learn
everything about another culture but we
can take to develop our cultural awareness.
Here are some suggestions:
i. Develop awareness. Take a look at your
own biases and prejudices, become
aware of cultural norms, attitudes, and
beliefs, and value diversity;
ii. Don’t allow cultural differences
(preferences) to become the basis for criticism
and judgements.
iii. Build friendships of mutual respect and
a desire for understanding.
iv. Be yourself and show that you care about
the person and that you honestly want to
help.
v. Take time to listen. If you don’t
understand, or you are not being understood,
take time to
find out why or ask questions.
vi. Acquire knowledge about other cultures
by attending classes or seminars,
reading books or watching movies about
other cultures, and attending cultural
events
/ festivals.
8.4 Developing a culturally competent
attitude is an ongoing process. It is important to
view all people as unique individuals and
realize that their experiences, beliefs,
values and language affect their ways of
interacting with others and the larger
community. Be aware that differences also
exist within cultures. It is wrong to
assume that a common culture is shared by
all members of a racial, linguistic or
religious group.
SOALAN/QUESTION
:
1.
What
is differences between verbal communication and non verbal communication?
2. How process of verbally transmitting
information and ideas from sender to receiver
occurs?
3. Why a sign language and gesture
important in communication process?
RUJUKAN / REFERENCES:
2. http://www.wisegeek.com/what-is-a-working-language.htm
4. http://www.naukrihub.com/payroll/job-analysis/
Carian berkaitan dengan definisi komunikasi lisan
5 saluran komunikasi lisan
definisi komunikasi pdf
namakan 5 saluran komunikasi lisan
lima saluran komunikasi lisan
contoh komunikasi lisan
komunikasi lisan boleh diklasifikasikan kepada dua
tujuan organisasi menubuhkan saluran komunikasi formal
maksud komunikasi
0 Comments:
Catat Ulasan
Sila beri komen yang membina dan bertanggungjawab. Terima Kasih.