KONSEP PENDIDIKAN BERASASKAN HASIL (OBE)

Berikut adalah penjelasan lengkap tentang KONSEP PENDIDIKAN BERASASKAN HASIL (OBE)  untuk rujukan lengkap anda.


1.1 KONSEP PENDIDIKAN BERASASKAN HASIL (OBE)


PendidikanBerasaskan Hasil (Outcome-Based Education – OBE) merupakan proses yang melibatkan penstrukturan semula kurikulum, penilaian dan laporan dalam pendidikan.

 Ini bagi membolehkan para pelajar memperolehi pencapaian dan menguasai pembelajaran tahap tertinggi setiap semester tanpa menunggu sehingga memenuhi kredit program dan tamat pengajian di Universiti.

 Konsep OBE selalunya akan fokus kepada hasil pelaksanaan sesuatu program yang ditawarkan di Universiti.

OBE lebih menjurus kepada perancangan dan hasil yang bakal diperolehi oleh setiap pelajar dalam setiap program yang diikuti. 

Hasil pembelajaran lebih menitikberatkan terhadap persoalan apakah jangkaan yang perlu para pelajar capai dari segi pengetahuan, kefahaman atau kebolehan untuk membuat sesuatu ataupun kualiti yang perlu dibangunkan oleh mereka sendiri semasa pengajian di Universiti.

Pendidikan berasaskan hasil (OBE) menekankan kepada pembelajaran pelajar dengan:

a.    Menggunakan pernyataan hasil pembelajaran yang jelas untuk memudahkan para pelajar mengetahui dan memahami tentang jangkaan hasil yang perlu mereka capai.

b.    Menyediakan aktiviti pembelajaran tertentu dengan tujuan untuk membolehkan para pelajar mencapai semua hasil yang dirancangkan.

c.    Menilai tahap pencapaian pelajar berbanding kriteria penilaian yang telah ditetapkan secara jelas dan berkesan.

Secara keseluruhannya, OBE akan memfokuskan kepada empat (4) elemen yang utama dalam pelaksanaan sepanjang program akademik iaitu (i) Perancangan (planning), (ii) Pelaksanaan (implementation), (iii) Pemantauan (monitoring), dan (iv) Penilaian (assessment) sepertimana digambarkan dalam Rajah 1.1.

 
KONSEP PENDIDIKAN BERASASKAN HASIL (OBE)



Segala penilaian yang dibuat akan dianalisis bagi membandingkan perancangan dan kejayaan yang dicapai. Perancangan yang dirancang haruslah menjurus kepada objektif dan hasil pembelajaran program yang telah direkabentuk. Analisa hasil yang dicapai samada tercapai atau tidak bergantung kepada indeks pencapaian utama (KPI) yang telah ditetapkan. Kaedah penilaian juga menjadi alat yang penting dalam mengenalpasti pencapaian setiap pelajar. 

Daripada penilaian ini, jika pencapaian berada di bawah sasaran yang ditetapkan, proses Penambahbaikan Kualiti Berterusan (Continuous Quality Improvement – CQI) perlu dijalankan dalam usaha meningkatkan pencapaian hasil program yang dirancang secara berterusan. 

Pelaksanaan ini juga menggunakan konsep PDCA (PlanDoCheck dan Action) iaitu Rancang, Laksana, Periksa dan Tindakan seperti ditunjukkan dalam Rajah 1.2. 

KONSEP PENDIDIKAN BERASASKAN HASIL (OBE)


BACA JUGA: