NOTA :CARA MEMBUAT PAPAN TANDA LAMPU NEON


Berikut adalah penjelasan lengkap tentang Penjanaan daya gerak elektrik  (d.g.e.) tiga fasa 

termasuk Persamaan gelombang daya gerak elektrik d.g.e. teraruh  untuk rujukan lengkap anda.

NOTA :CARA  MEMBUAT  PAPAN TANDA  LAMPU NEON


Proses membuat papan tanda lampu neon telah berubah sangat sedikit sejak berabad yang lalu, dan  boleh dikatakan salah satu daripada proses pembuatan terakhir yang memerlukan kemahiran manual. Ia adalah pakar-proses membuat papan tanda.

Sebelum kerja-kerja membentuk lampu neon dilakukan, pemasang lampu hendaklah melakukan kerja-kerja seperti lukisan kaji selidik, lukisan susun atur, pelan kunci, pelan lokasi, pelan tapak dan pembinaan lukisan. 

Semua jenis lukisan ini amat penting bagi memastikan semua kerja-kerja yang hendak dilakukan tidak tergendala dan mendatangkan masalah kepada pereka. 

Selain daripada itu segala pembaikian pada reka bentuk lampu boleh dilakukan dengan mudah. Anggaran kos juga boleh dibuat berdasarkan lukisan yang telah dibuat terlebih dahulu.


Lukisan kaji selidik biasanya dibuat sebelum kerja-kerja lain dilakukan.Kaji selidik dibuat bagi memastikan kerja-kerja papan tanda berjalan dengan lancar. Pelan lokasi dibuat baagi memastikan di mana papan tanda itu akan ditempatkan.

Sila lihat melalui urutan langkah kerja untuk mengetahui bagaimana papan tanda lampu neon dibuat pada sehelai kertas.




NOTA :CARA  MEMBUAT  PAPAN TANDA  LAMPU NEON


Langkah 1
Penghasilan reka bentuk papan tanda  atau pembuatan  reka bentuk adalah hasil kerja kreativiti sendiri, sama ada dari fikiran sendiri atau dilihat dari reka bentuk yang sedia ada dan diubah suai.



reka bentuk papan tanda 




Langkah 2
Lukisan 'kaca'  saiz penuh dicipta daripada karya seni itu disehelai kertas. Ini selalu dibuat di sebelah terbalik tulisan, supaya apabila papan tanda itu dibuat, bahagian-bahagian yang perlu disembunyikan diletakkan di bahagian belakang dan tulisan sebenar  akan dapat dipaparkan.


Langkah 3
Sebatang  tiub kaca yang lurus diukur di atas sehelai kertas dan ditandakan di tempat-tempat di mana ia perlu dibengkokkan. Tiub kaca biasanya mempunyai ukuran panjang sebanyak 1.5m dan bergaris pusat antara  8mm hingga 25mm. Kebiasaanya kita menggunakan garis pusat yang bersaiz 10mm.



Alat perlindungan papan tanda lampu neon


Alat-alat Perlindungan dalam Pepasangan Voltan Rendah seperti dalam papan tanda lampu neon terdiri dari:
a. Semua jenis pemutus litar (ACB, OCB, MCCB, MCB, ELCB, etc.).
b. Suis-suis keselamatan.
c. Semua jenis fius-fius boleh didawai semula, HRC, time lag fuse, dan sebagainya.
d. Oil dash pot.
e. Pembumian.


ACB Alat perlindungan papan tanda


Sistem perlindungan penting bagi memastikan pengguna papan tanda lampu neon berada dalam keadaan selamat, sama ada sebelum, semasa dan selepas papan tanda lampu neon digunakan. 

Walau pun sistem ini tidak menggunakan voltan tinggi, kebarangkalian untuk mendapat kemalangan elektrik boleh berlaku.Semua jenis alat perlindungan yang digunakan dalam sistem pendawaian elektrik sama ada yang digunakan dalam lampu neon amat penting.


Struktur asas papan tanda lampu neon.

Setelah kerja-kerja membentuk tulisan atau reka bentuk lampu neon siap dilakukan, struktur asas papan tanda perlu dibuat, seperti mana papan tanda iklan sesuatu bangunan atau papan tanda jalan.

 Cuma struktur papan tanda lampu neon ini tidak tertakluk kepada saiz empat segi semata-mata, ia bergantung kepada bentuk reka bentuk lampu tersebut. Ia mungkin berbentuk segi tiga, segi lima, heksagon, octagon dan bentuk yang lain.

Asas binaan papan tanda ini biasanya dibuat daripada logam, plastik yang tahan pada cuaca, kayu dan sebagainya. Ia bergantung kepada di mana papan itu hendak diletakkan sama ada ditempat terbuka, separuh terbuka atau ditempat tertutup. 

Jika  diletakkan ditempat yang terbuka, papan tanda ini mesti dibuat daripada keluli atau zink, bagi tempat yang separuh terbuka, papan tanda ini mungkin dibuat sebahagian daripada keluli dan sebahagian lagi dari plastik. Bagi tempat yang tertutup, papan tanda ini mungkin dibuat daripada kayu atau plywood.


Struktur asas papan tanda lampu neon.

Binaan asas ini bergantung kepada keadaan cuaca sama ada ditempat panas, sederhana panas atau sejuk. Ia mesti tahan daripada hujan dan juga bahan kimia. 

Saiz papan tanda juga tidak tertakluk kepada saiz yang tertentu, panjang, lebar dan tinggi. 

Walau bagaimana pun saiz papan tanda ini tidak menghalang pandangan pengguna jika diletakkan di tepi jalan raya yang mana boleh menyebabkan hadangan pandangan pengguna jalanraya dan boleh menyebabkan kemalangan.

Pada kebiasaanya papan tanda ini akan diletakkan pada bahagian hadapan premis bangunan seperti kedai, hotel dan sebagainya sebagai papan iklan dan papan promosi sesuatu barangan


Penetapan asas pylon dalam membina papan tanda

Sesetengah papan tanda diletakkan di atas tanah dan ada juga diletakkan di bangunan yang diperbuat daripada kayu dan simen. Penetapan asas tiang papan tanda hendaklah diukur terlebih dahulu dengan merujuk kepada lukisan susun atur yang sudah dibuat terlebih dahulu. 

Begitu juga dengan pemasangan tiang papan tanda pada bangunan perlu juga dirujuk pada lukisan. 

Hal ini penting bagi memastikan kerja-kerja pemasangan tiang adalah tepat dan tidak menimbulkan masalah dikemudian hari.

Jika sekiranya tiang papan tanda diletakkan di atas tanah, asas tiang perlu digali terlebih dahulu dan setelah siap digali barulah tiang akan ditimbus bersama-sama dengan bancuhan konkrit.

 Kedalaman lubang tiang mestilah tepat dan betul agar tiang tidak bergoyang apabila ditiup angin.

Pembumian pada bingkai papan tanda

Sistem pembumian kena dilakukan pada semua aksesoari yang melibatkan pemasangan elektrik. Seperti mana pada papan tanda lampu neon ini juga tidak ketinggalan. 

Tujuan utama pembumian ini dilakukan untuk mengelak sebarang kebocoran arus elektrik terus terkena pada pengguna. Ini boleh menyebabkan kemalangan diri dan boleh membawa maut.

 Oleh itu, pembumian perlu dilakukan untuk mengelak sebarang litar pintas yang tersentuh pada badan atau bingkai papan tanda.Ini terutamanya jika bingkai papan diperbuat daripada besi atau seumpamanya yang boleh mengalirkan arus elektrik.
Pembumian pada bingkai papan tanda

Sistem pembumian pada semua kerangka logam telah diwajibkan seperti mana dalam akta dan peraturan elektrik. Telah menjadi satu kesalahan kepada pembekal papan tanda yang menggunakan bekalan elektrik tidak mempunyai system pembumian yang baik.

Pembumian Pada Peralatan Elektrik untuk lampu neon


1 Pangkalan Pembumian Utama pelanggan hendaklah disambung menggunakan Pengalir
Pembumian bersaiz sesuai ke Elektrod Bumi yang berkesan.

Elektrod Bumi mestilah rod terteras keluli terikat kuprumatau rod kuprum padu dan ia hendaklah dipacu ke dalam tanah dengan kedalaman sekurang-kurangnya 2 meter pada kedudukan yang praktikal berdekatan dengan pangkalan Pembumian pelanggan.


2.Rod bumi yang diluluskan oleh JPE sahaja yang boleh digunakan (mengikut B6651). Bagi premis domestik, bekalan 3- fasa tidak melebihi 100A, Elektrod Bumi bergaris pusat 16mm hendaklah digunakan.

3. Minimum dua (2) sambungan pembumian hendaklah dipasang daripada MSB,
subsesalur, DB atau bar pembumian ke lubang bumi untuk memastikan kebolehharapan dan kesepaduan tinggi pembumian dan sistem pengikatan untuk syarat- syarat keselamatan perseorangan

4.Semua paip air atau paip gas pada mana-mana bangunan atau premis hendaklah TIDAK
digunakan sebagai Elektrod Pembumian. Walau bagaimanapun, semua paip logam hendaklah
terikat untuk syarat-syarat keselamatan perseorangan.

5. Pemasangan bagi Elektrod Bumi hendaklah dibuat di Lubang Pemeriksaan Pembumian konkrit, berukuran kira-kira 300mm X 300mm X 300mm. Sambungan bagi Konduktor Pembumian dan elektrod hendaklah dibuat kukuh dengan sambungan "Furse" / "Cadweld" pateri atau dengan kabel "Furse" / "Cadweld" tugas berat yang betul pada rod atau pita pada pengapit rod. Label kekal "SAMBUNGAN ELEKTRIK KESELAMATAN"—JANGAN DIPINDAH" hendaklah dipasang pada lubang bumi dan bar sambungan pembumian. Lubang itu hendaklah diisi dengan pasir dan ditutup dengan penutup tugas berat boleh buang.

6. Untuk setiap pemasangan pembumian LV, Rintangan Elekt rod Bumi hendaklah tidak melebihi satu (1)Ohm. Untuk pembumian kelengkapan HV di substesen, Rintangan Bumi hendaklah tidak melebihi 0.5Ohm.

7.Mana-mana MSB yang memperoleh bekalan terus daripada transformer, REW hendaklah
Menyerahkan Laporan Ujian Bumi kepada JPE. Format laporan ujian tipikal untuk pembumian MSB.


8. Semua CPC dan gelung pembumian daripada DB termasuk unit pengguna kepada titik kuasa, alur keluar soket, peranti, titik lampu dll. Hendaklah diukur dan hendaklah mengikut
B57671:2008 nilai boleh terima minimum

Contoh litar lampu neon.


Terdapat pelbagai litar pendawaian yang digunakan dalam sistem pendawaian lampu neon. Contoh di atas adalah salah satu daripadanya. Litar ini adalah ringkas dan menggunakan bekalan 12V sahaja. 

Terdapat pelbagai lagi litar pendawaian yang digunakan dalam pendawaian lampu neon bergantung kepada jenis, saiz, nilai kuasa yang digunakan, beban yang digunakan serta tempat di mana lampu itu akan digunakan sama ada ditempat terbuka, tertutup sepenuhnya atau separuh terbuka dan tertutup.

Contoh litar lampu neon.





NOTA :CARA  MEMBUAT  PAPAN TANDA  LAMPU NEON

TAGS

Lampu neon ,cara pasang lampu neon,kegunaan lampu neon,fungsi lampu neon,cahaya lampu neon,litar lampu neon,pembumian lampu neon,pemasangan lampu neon,lampu neon huruf