JENIS BAHASA KERJA TYPES OF WORKING LANGUAGE


1. Jenis Bahasa Kerja Types of Working Language

Di bawah ini adalah keterangan jenis bahsa kerja atau types of working lenguage yang biasa digunakan di tempat kerja. Jenis bahasa kerja yang diterangkan disini digunapakai oleh semua pihak industri di Malaysia dan Seluruh negara di dunia ini.

1.1 Dalam semua jenis kerja, kemahiran bahasa diperlukan dalam komunikasi dengan pelanggan dan rakan dekat dan jauh. Kemahiran bahasa yang baik jelas meningkatkan peluang pembangunan kerjaya. Lebih mencabar tugas, kemahiran bahasa yang lebih luas diperlukan oleh pekerja. Pada masa yang sama, keperluan kemahiran bahasa dalam kerjaya pekerja terus meningkat.

Jenis Bahasa Kerja Types of Working Language

1.2 Bahasa kerja boleh ditakrifkan sebagai bahasa yang digunakan dalam syarikat, negara, masyarakat atau organisasi sebagai alat komunikasi. Bahasa ini perlu terutamanya dalam organisasi yang terdiri daripada ahli dari latar belakang bahasa yang berbeza untuk memastikan tiada kesilapan dalam komunikasi.
      
1.3 Alasan utama untuk menubuhkan bahasa kerja adalah ekonomi sebagai kos untuk menterjemahkan semua ucapan, kertas, keputusan dan memo ke dalam setiap bahasa. Walau bagaimanapun, pilihan bahasa mana yang diterima sering dengan penutur asli bahasa. Bahasa Inggeris, Perancis, Sepanyol dan Jerman adalah bahasa kerja yang paling biasa untuk banyak badan antarabangsa. Walau bagaimanapun, bahasa kerja bergantung kepada kawasan dan jenis organisasi. Sekiranya mereka tidak biasa dengan bahasa ibunda, maka tafsiran diberikan.

1.4 Dalam kerja harian, semua pekerja akan bekerjasama untuk menyelesaikan tugas-tugas di syarikat. Ia adalah penting bahawa mereka memahami antara satu sama lain. Jika ini tidak berlaku, kesalahpahaman yang berkaitan dengan prestasi kerja boleh membawa kepada kemalangan. 

Begitu juga dengan beberapa senario yang sangat penting untuk keselamatan, maka pentinglah semua orang memahami satu sama lain. Untuk memastikan semua pekerja memahami arahan dan tanggungjawab yang berkaitan dengan kerja mereka, syarikat harus membuat pedoman kerja dalam bahasa kerja. Bahasa penggajian perlu dikenalpasti untuk komunikasi dari tanah ke peringkat tertinggi pekerja organisasi supaya semua aktiviti jabatan dapat dijalankan dengan lancar.

1.5 Praktik dalam organisasi yang mempunyai pekerja asing seperti di Malaysia, Bahasa Malaysia menjadi bahasa kerja utama bahasa kerja kerana ia adalah bahasa rasmi dalam hubungan dengan kerajaan serta ucapan dasar yang diajar untuk menurunkan pekerja. Walaupun Bahasa Inggeris menjadi bahasa kedua sebagai bahan rujukan kerja, perihalan kebaikan di luar negara dan hubungan bahasa dengan organisasi asing.

2. Bahasa Di Tempat Kerja


2.1 Gunakan bahasa standard dan patuhi peraturan tatabahasa. Di tempat kerja
anda harus selalu menggunakan bahasa standard dalam ucapan dan tulisan anda. Jika anda adalah
dari kawasan di mana bahasa Inggeris tidak biasa dan anda menggunakan tidak standard
Bahasa Inggeris diri sendiri, buatlah usaha bersungguh-sungguh untuk bertutur dalam bahasa Inggeris tatabahasa, standard.
Perhatikan cara profesional lain bercakap dan menulis di tempat kerja, dan anda akan
mula melihat cara yang anda boleh meningkatkan ucapan dan tulisan anda sendiri.

2.2 Menggunakan tahap formaliti. Apabila berbual dalam situasi kurang formal atau ketika menulis surat kurang formal, anda boleh menggunakan bahasa Inggeris yang kurang formal, tetapi tetap tetap hormat dan profesional setiap saat.

2.3 Jangan gunakan kata-kata tidak senonoh. Bersumpah tidak boleh diterima di tempat kerja.

2.4 Menghindari komen yang berat sebelah atau menghina. Jangan gunakan bahasa atau bahasa yang buruk yang berat sebelah mana-mana kaum, etnik, agama, umur, atau kumpulan lain. Elakkan komen, generalisasi, contoh, atau jenaka yang mengesahkan atau mengekalkan stereotaip negatif.

2.5 Elakkan slang. Secara umumnya anda harus mengelakkan slang di tempat kerja, walaupun perkataan atau ungkapan yang biasa diterima dalam tetapan lain. Baiklah dengan menggunakan ungkapan idiomatik, dan terutamanya regionalisme, juga.

2.6 Berhati-hati apabila menggunakan jargon. Jargon harus digunakan dengan berhati-hati, dan hanya apabila bercakap atau menulis yang akan biasa dengan istilah yang digunakan. Jika anda merasa sesuai untuk menggunakan jargon untuk khalayak yang lebih umum, pastikan anda menentukan istilah yang digunakan.
2.7 Jadilah sopan. Anda akan dapat mencapai lebih banyak dan pasti akan mempunyai hubungan yang lebih baik dengan rakan sekerja dan rakan sekerja jika anda memperlakukan mereka dengan hormat dan menunjukkan penghargaan ikhlas dengan menggunakan kata-kata hormat.

2.8 Mengambil kelas. Untuk mempelajari lebih lanjut mengenai penggunaan bahasa yang sesuai dan tentang menulis dan bercakap dengan baik di tempat kerja, anda boleh mengambil kelas atau menghadiri bengkel atau seminar mengenai berkomunikasi dengan berkesan di dunia perniagaan.

3. Jenis Bahan Rujukan Kerja


3.1 Bahan rujukan kerja adalah perihalan tugas dan aktiviti tertentu
dalam organisasi. Bahan ini adalah dokumen atau pernyataan bertulis yang
menjelaskan mengenai tugas tugas. Ini akan membantu pekerja lebih fokus
berfungsi berdasarkan skop, persekitaran dan keadaan kerja.

3.2 Pada dasarnya, terdapat empat (4) bahan rujukan kerja yang biasa digunakan di
tempat kerja: -
i) Pedoman tanggungjawab kerja.
ii) Prosedur kerja.
iii) Prosedur kerja.
iv) arahan kerja

i) Panduan tanggungjawab kerja


Tujuan utama huraian kerja adalah dengan jelas dan ringkas
tugas dan tanggungjawab pemegang pos yang terlibat dalam pekerjaan tertentu.
Sebelum menerangkan penerangan kerja, adalah berguna untuk melalui proses yang diketahui sebagai Analisis Kerja. Analisis kerja adalah proses mendapatkan maklumat mengenai pekerjaan dengan menentukan apa tugas, tugas, atau aktiviti pekerjaan dan tentang kelayakan pemegang pekerjaan. Maklumat ini kemudian digunakan untuk membangunkan  penerangan dan spesifikasi pekerjaan. Dengan melakukan analisis kerja, kami akan mengumpulkan Mengikuti maklumat seperti tugas terperinci kerja, tugas pekerjaan, tempat dan cara melaksanakan pekerjaan.

ii) Prosedur kerja


Prosedur kerja ditakrifkan sebagai prosedur bertulis yang mengenal pasti pekerjaan itu
dilakukan secara berturut-turut dengan penerangan terperinci tentang bagaimana kerja itu
dilakukan dari awal hingga akhir dalam menjalankan tugas dengan betul. Mereka bermain
peranan penting dalam melaksanakan tugas dengan selamat, menyediakan latihan yang standard dan menjadi
membantu dengan penyiasatan. Ini adalah dokumen prosedur sampel yang menunjukkan proses, alat dan kerangka untuk menganalisis tugas tugas dan tugas. Prosedur kerja yang direka dengan baik dapat membantu memahami kerja dengan betul.
Prosedur kerja perlu melalui proses analisis kerja. Prosedur kerja perlu memahami dengan jelas keperluan kerja dan spesifikasi pekerjaan. Analisis pekerjaan termasuk kajian kerja itu sendiri serta analisis keperluan pekerjaan. Huraian kerja menentukan tugas, tugas dan keadaan kerja sesuatu pekerjaan itu sendiri, yang menyatakan apa yang diharapkan oleh pemegang pekerjaan. Spesifikasi pekerjaan menetapkan kemahiran, kebolehan dan kompetensi lain yang diperlukan oleh pemegang pekerjaan untuk melaksanakan tugas dengan berkesan.

iii. Prosedur kerja


Prosedur kerja memainkan peranan penting dalam melaksanakan pekerjaan dengan selamat, menyediakan
latihan seragam dan menjadi bantuan dengan penyiasatan. Kerja standard
Prosedur adalah cara yang ditetapkan untuk melaksanakan tugas tertentu. Ia adalah
urutan langkah untuk melakukan kerja. Bukannya kita mahu mengubah setiap pekerja
ke robot, tetapi kami mahu semua orang mengikuti amalan terbaik yang diiktiraf.

a. Kepentingan Prosedur Kerja Standard.

• Prosedur kerja standard adalah cara terbaik untuk memastikan konsistensi prestasi. Ia berfungsi sebagai peta jalan. Jika kita tidak mempunyai peta jalan, bagaimanakah kita tahu bagaimana untuk mendapatkan ke mana kita pergi?
• Prosedur kerja piawai membuat kemungkinan peningkatan yang berterusan. Ia boleh menyampaikan harapan bahawa setiap orang bekerja dengan cara yang sama.
• Standard adalah cara yang lebih baik untuk melaksanakan tugas. Ia tidak perlu kekal. Sekiranya seseorang mendapati cara yang lebih baik, itu boleh menjadi standard baru.
• Piawaian membenarkan kami mengukur prestasi secara adil. Apabila orang bekerja dengan cara yang sama, jangkaan prestasi boleh diwujudkan. Kita boleh
menubuhkan kadar keluaran yang adil dan menilai semua orang mengikut kadar tersebut. Tanpa
prosedur kerja standard, kita tidak dapat mewujudkan jangkaan yang sah
dan menguruskan tenaga kerja sukar.
• Kerja bersandar meningkatkan kemungkinan bahawa semua aktiviti akan menjadi
dilaksanakan secara selamat. Tumpuan standard yang berkesan terhadap keselamatan dan
Amalan yang tidak selamat secara rasmi dihapuskan dari proses tersebut.
• Prosedur kerja piawai adalah penting semasa melatih pekerja baru. Ia cukup mencabar untuk pekerja baru untuk belajar pekerjaan. Proses dibuat lebih sukar jika pekerja baru ditunjukkan teknik yang berbeza oleh pekerja yang berbeza.

iv. Arahan Kerja.


Arahan kerja merupakan panduan yang perlu diikuti dalam menyelesaikan tugas tertentu atau bagaimana melaksanakan tugas. Arahan kerja dibangunkan untuk membimbing pekerja dalam empat bidang kualiti utama: latihan, rujukan, penyelesaian masalah dan peningkatan berterusan. Setiap kawasan ini boleh dikaitkan secara langsung dengan kitaran yang mengenal pasti perancangan kualiti asas sebagai "Plan-Do-Check-Act." Adalah penting untuk menubuhkan (merancang) arahan yang mesti dilaksanakan oleh orang anda. Rujukannya mesti dilaksanakan dengan berkesan (lakukan) sehingga dapat diakses oleh personel.
Dokumentasi mesti disahkan (semak) supaya arahan membantu anda
metodologi penyelesaian masalah. Akhirnya, adalah penting untuk menggunakan (bertindak) apa yang telah
telah ditakrifkan untuk terus memperbaiki.

• Latihan (Rancangan).

Latihan adalah langkah pertama yang penting untuk memastikan orang yang berwibawa
dalam tugas mereka. Adalah penting untuk menentukan jenis latihan yang masing-masing
fungsi adalah untuk menerima. Adalah sama penting untuk memastikan bahawa pelatih
melaksanakan pelan itu, termasuk penambahbaikan yang dibuat kepada arahan.
Pekerja baru harus memulakan latihan dengan pakar proses supaya mereka
boleh memerhatikan bagaimana proses itu perlu dilakukan. Di sinilah terperinci
perbincangan latihan dan aktiviti tangan dilakukan antara pakar
dan pelatih. Jurulatih menggunakan arahan kerja supaya pekerja baru
memahami asas bagi tugas yang mereka lakukan. Prosesnya adalah
peluang untuk semakan tambahan mengenai kandungan arahan kerja. Para veteran dapat mengesahkan semula langkah-langkah yang ditetapkan, dan pekerja baru dapat mengesahkan kesahihan proses tersebut.

• Rujukan (Do).

Aktiviti kualiti ini harus memberi tumpuan kepada kedua-dua akses dan format
arahan. Dokumentasi mesti dilaksanakan supaya pekerja dapat
tidak berhati-hati untuk mencari maklumat berkenaan dengan kawasan mereka
tanggungjawab. Setelah pekerja dilatih dan telah menunjukkan
bahawa mereka boleh menjadi pemain yang berkesan, anda mesti memastikan bahawa kerja itu
arahan boleh didapati sekiranya soalan. Arahan mestilah
dibentangkan dalam format yang mudah difahami supaya akses dan semakan akan dilakukan
tidak mengambil masa yang berharga. Menulis bagaimana arahan itu akan dilaksanakan khusus untuk setiap tugas teras. Elakkan menentukan mengapa aktiviti itu dilakukan. Tidak perlu ada organisasi pakar untuk menegaskan semula mengapa tugas teras diperlukan. Jika maklumat "kenapa" mesti ditakrifkan, simpannya berasingan dari arahan kerja dan buat maklumat tambahan yang tersedia sebagai rujukan sahaja dokumen latihan.

• Penyelesaian Masalah (Periksa).

Penyelesaian masalah adalah aktiviti berkualiti yang memberi tumpuan kepada memastikan bahawa
proses sokongan ditakrifkan dengan baik untuk mencapai kualiti produk.
Arahan kerja adalah dokumen utama untuk rujukan apabila dalaman atau
ketidakpatuhan luaran dikenalpasti. Buat semakan kerja
arahan sebahagian daripada proses tindakan pembetulan. Tanya jika sokongan
arahan dengan betul mentakrifkan proses, kemudian audit arahan kepada
sahkan definisi yang betul.
Pengendali / pekerja tidak boleh dipertanggungjawabkan sepenuhnya jika rekod
Latihan ditulis dengan arahan kerja yang tidak jelas. Jika tugas itu
didefinisikan dengan betul, cara latihan yang mungkin diperlukan
untuk disemak semula.

• Penambahbaikan Berterusan (Akta).

Arahan kerja tidak boleh menjadi dokumen yang stagnan yang hanya diakses ketika
juruaudit meminta mereka. Mengkaji arahan kerja apabila pembaikan
peluang yang dikenal pasti menunjukkan bahawa mereka adalah "dokumen hidup."
Arahan boleh ditingkatkan apabila melalui ulasan dokumen, audit, a
proses penyelesaian masalah yang berdisiplin dan, yang paling penting, input daripada
pakar-pakar yang melaksanakan tugas. Dokumentasi semasa
harus menjadi titik permulaan untuk semua penambahbaikan. Sentiasa bertambah baik
dokumentasi sedia ada sebelum membuat dokumen baru. Jilid tidak
tidak sama dengan peningkatan berterusan.


...........VERSI BM INI ADALAH DIRECT TRANSLATE DARI GOOGLE MAKA AYAT DAN MAKSUD KADANG2 BERBEZA. SILA RUJUK VERSI DALAM BI DI BAWAH.....

SOALAN :


1. Apakah kepentingan bahasa kerja tempat kerja dalam organisasi?

2. Apakah bahan kerja di tempat kerja?

3. Namakan jenis bahan kerja yang biasa digunakan di tempat kerja?

4. Apakah prosedur kerja yang digunakan?

5. Apakah perbezaan antara prosedur kerja dan arahan kerja?

TAGS
Carian berkaitan dengan jenis bahasa kerja
contoh pekerjaan
jenis pekerjaan di malaysia
maksud pekerjaan
contoh kata kerja
contoh ayat kata kerja
jenis ayat dalam bahasa melayu
latihan jenis-jenis ayat
senarai kata kerja
............................................................................................................................................


1. Types of Working Language


1.1 In all kinds of work, language skills are needed in the communication with clients and partners near and far. Good language skills clearly enhance the chances of career development. The more demanding the tasks, the more widespread language skills are required of the employee. At the same time, the language skill requirements in worker vocations increase continually.

1.2 Working language can be define as the language that is used in a company, state, society or organization as means of communication. This language is necessary especially in organizations that consist of members from different language backgrounds in order to ensure that no errors in communication.
      
1.3 The main reason for establishing working languages is economical as the cost of translating all speeches, papers, decisions and memos into every language. However, the choice of which language is accepted is often with the native speakers of the languages. English, French, Spanish and German are the most common working languages for many international bodies. However, the working language depends on the area and type of organization. If they are not familiar with native languages, then interpretation is provided.

1.4 In daily work, all workers are to work together to solve the tasks on company. It is 
important that they understand each other. If this is not the case, misunderstandings in connection with the performance of the work may lead to accidents. The same is true of a number of scenarios of great importance to safety, then it is important that everyone understands each other. To ensure that all those worker understand related instructions and working responsibility in connection with their work, the company should create working guideline in a working language. Language of employment is need to identified for communication from ground to top level employees an organization so that all department activities can running smoothly. 



1.5 Practice in an organization who possess foreign workers such as in Malaysia, Bahasa Malaysia become the main workplace working language because it is an official language in relations with the government as well as a basic speech taught to lower workers. While English become a second language as a working reference materials, description of good abroad and language ties with foreign organization.

 Use standard language and follow established rules of grammar. At the workplace   you should always use standard language in your speech and writing. If you are   from an area where nonstandard English is common and you use non-standard   English yourself, make a conscious effort to speak standard, grammatical English.  Pay attention to the way other professionals speak and write at work, and you will   begin to notice ways that you can improve your own speech and writing.

2. Language At Work 


2.1 Use standard language and follow established rules of grammar. At the workplace 
you should always use standard language in your speech and writing. If you are 
from an area where nonstandard English is common and you use non-standard 
English yourself, make a conscious effort to speak standard, grammatical English.
Pay attention to the way other professionals speak and write at work, and you will 
begin to notice ways that you can improve your own speech and writing.

2.2 Use a level of formality. When conversing in less formal situations or when writing less formal correspondence, you can use less formal English, but still remain respectful and professional at all times.

2.3 Do not use profanity. Swearing is never acceptable in the workplace.

2.4 Avoid biased or derogatory comments. Do not use bad language or language that is biased against any racial, ethnic, religious, age, or other group. Avoid comments, generalizations, examples, or jokes that affirm or perpetuate negative stereotypes.

2.5 Avoid slang. You should generally avoid slang in the workplace, even words or expressions that are commonly accepted in other settings. Be judicious in your use of idiomatic expressions, and particularly regionalisms, as well.

2.6 Be cautious when using jargon. Jargon should be used sparingly, and only when speaking or writing that will be familiar with the terms used. If you feel it is appropriate to use jargon for a more general audience, make sure you define the terms used.


2.7 Be polite. You will be able to accomplish more and will undoubtedly have better relationships with co-workers and colleagues if you treat them respectfully and show sincere appreciation by using courtesy words.

2.8 Take a class. To learn even more about using appropriate language and about writing and speaking well in the workplace, you can take a class or attend a workshop or  seminar on communicating effectively in the business world.

3. Types Of Working Reference Materials


3.1 Working reference materials is a description of the specific tasks and activities 
in an organization. This materials is a written document or statement that
explaining about scope of duty. This will helped workers more focused into  
works based on scope, environment and condition of job.

3.2 Basically, there are four (4) working reference materials that normally used inworkplaces:-

i) Job responsibility guideline.
ii) Job procedure.
iii) Working procedure.
iv) Working instruction

i) Job responsibility guideline

The main purpose of job description is to set out clearly and concisely what is 
duties and responsibilities of the post holder that are involved in a particular job. 
Before describe a job description, it is useful to go through a process known 
as Job Analysis. Job analysis is the process of obtaining information about jobs 
by determining what the duties, tasks, or activities of jobs are and about the 
qualification of the job-holders. This information is then used for developing Job 
description and job specification. By doing job analysis, we will gather the 
following information such as detail tasks of job, the duties of job, the place and the methods of performing jobs.
            Component of Job Analysis
            
Figure 3.1 : Component of Job Analysis


ii) Job procedure


Job procedures are defined as a written procedure identifying the job to be 
performed in step by step order with detailed description of how the work is to 
be performed from start to finish in performing a task properly. They play an 
integral role in performing jobs safely, providing standardized training and being 
assistive with investigations. It is a sample procedure document that shows the process, tools and framework for analysis the duties of job and tasks. A well designed job procedure can help to understand the job properly.
Job procedure need to go through the process of job analysis. Job procedure needs to understand clearly the job requirements and job specification. Job analysis includes the study of the job itself as well as the analysis of job requirements. A job description specifies tasks, duties and working condition of a job itself, which details what the job holder is expected to do. A job specification stipulates what skills, abilities and other competences a job holder requires in order to perform the job effectively.


iii. Working procedure


Work procedures play an integral role in performing jobs safely, providing 
standardized training and being assistive with investigations. A standard work 
procedure is the established way of performing a particular task. It is the 
sequence of steps to doing the job. It’s not that we want to turn every worker 
into a robot, but we want everyone to follow recognized best practices. 

a. Importance of Standard Working Procedure.


Standard work procedure is the best way to ensure performance consistency. It works as a road map. If we don’t have the road map, how do we know how to get where we are going?
Standardized work procedures make continuous improvement possible. It can conveys the expectation that everyone works the same way.
Standard is a better way to perform a job. It do not have to be permanent. If someone discovers a better way, that can then become the new standard. 
Standards allow us to measure performance fairly. When people work the same way, performance expectations can be established. We can 
establish a fair output rate and judge everyone by that rate. Without 
standard work procedures, we could not establish legitimate expectations
and managing the workforce would be difficult.
Standardized work increases the likelihood that all activities will be 
carried out in a safe manner. Effective standards focus on safety and 
unsafe practices are formally eliminated from the process.
Standardized work procedures are essential when training new employees. It is challenging enough for a new employee to learn a job. The process is made even more difficult if the new employee is shown different techniques by different employees.



iv. Working Instruction. 


Working instruction is a guideline that need to be followed in completing a   particular task or how to perform a task. Work instructions are developed to guide workers in four key quality areas: training, reference, problem solving and continuous improvement. Each of these areas can be directly related to a cycle that identifies fundamental quality planning as "Plan-Do-Check-Act." It is important to establish (plan) the instructions that your people must execute. The references must then be effectively implemented (do) so they are accessible to personnel. 
Documentation must be verified (check) so the instructions assist your 
problem-solving methodology. Finally, it is important to use (act) what has 
been defined in order to continuously improve.

Training (Plan). 

Training is the essential first step to ensuring that people are competent 
in their duties. It is important to define the type of training that each 
function is to receive. It is equally necessary to ensure that the trainers 
are executing the plan, including improvements made to the instructions.
New employees should start their training with the process expert so they
can observe how the process should be performed. It is here that detailed 
training discussions and hands-on activities take place between the expert 
and the trainee. The trainer uses the work instructions so new employees 
understand the basis for the tasks they are performing. The process is an 
opportunity for additional review of the work instruction content. The veteran can reaffirm the defined steps, and the new employee can confirm the validity of the process.

Reference (Do). 
This quality activity should focus on both access and format of the 
instructions. The documentation must be implemented so workers are 
not wary of having to locate the information relative to their areas of 
responsibility. Once employees have been trained and have demonstrated 
that they can be effective performers, you must ensure that the work 
instructions are available in case of questions. The instructions must be 
presented in an easy-to-understand format so that access and review will 
not take up valuable time. Write out how the instruction is to be performed specific to each core task. Avoid defining why the activity is performed. There should be no need for an expert organization to reaffirm why core tasks are needed. If the "why" information must be defined, keep that separate from the work instructions and make the additional information available as reference only training documents.

Problem Solving (Check). 

Problem solving is a quality activity that focuses on ensuring that the 
supporting processes are properly defined to achieve product quality. 
Work instructions are key documents to reference when internal or 
external non-conformances are identified. Make the review of the work 
instructions part of the corrective action process. Ask if the supporting 
instruction properly defines the process, then audit the instruction to 
confirm proper definition.
The operator/employee cannot be held fully accountable if the records of 
training are written to an inadequately defined work instruction. If the task 
is properly defined, the manner by which training is conducted might need 
to be revisited.

Continuous Improvement (Act). 

Work instructions should not be stagnant documents accessed only when 
auditors ask for them. Reviewing work instructions when improvement 
opportunities are identified demonstrates that they are "living documents."
Instructions can be improved upon through document reviews, audits, a 
disciplined problem-solving process and, most importantly, the input from 
the experts who are performing the tasks. The current documentation 
should be the starting point for all improvements. Always improve upon 
existing documentation before creating a new document. Volume does 
not equate to continuous improvement.

SOALAN / QUESTION :

1. What is the importance of workplace working language in the organization? 

2. What is workplace working materials? 

3. Name types of working materials that normally used in workplace?

4. What is working procedure used for?

5. What is difference between working procedure and working instruction?   



RUJUKAN / REFERENCES:








0 Comments:

Catat Ulasan

Sila beri komen yang membina dan bertanggungjawab. Terima Kasih.