MOTOR ARUHAN A.U
Motor aruhan mempunyai rotor yang tidak disambungkan kepada sumber bekalan. Motor ini menggunakan prinsip aruhan elektromagnet seperti dalam transformer. Dge akan teraruh dalam konduktor dalam rotor apabila fluks magnet pada kutub medan memotong konduktor. Rajah berikut menunjukkan keratan rentas motor aruhan A.U.
MOTOR ARUHAN A.U |
KOMPONEN MOTOR:
Pada asasnya, semua motor a.u. terdiri daripada komponen berikut:-
1.1 BADAN (bingkai):
Motor jenis ini biasanya diperbuat daripada keluli tuang (cast steel) dalam bentuk silinder.
Motor sederhana dan besar dibuat dalam bentuk kotak.
· Bahagian dalam badan menempatkan teras pemegun dan belitan pemegun.
· Teras pemegun terdiri daripada lapisan keluli berkualiti tinggi. Lapisan ini bertebat antara satu sama lain dan bertujuan untuk mengurangkan kesan arus pusar.
· Motor berjaring meliputi kerja untuk menyekat kemasukan bahan asing ke dalam motor dan direka bentuk untuk mendapatkan ketegaran maksimum.
1.2 PEMEGANG:
Pemegun motor aruhan A.U berfungsi untuk membekalkan medan magnet berputar kepada pemutar. Medan magnet ini dihasilkan melalui dua jenis belitan yang terdapat pada stator. Belitan ini ialah belitan permulaan dan belitan larian. Kedua-dua belitan disambungkan selari dengan sumber bekalan dan bertindih stator dalam susunan tertentu.
Saiz dan belitan stator bergantung pada penggunaan motor. Belitan starter berfungsi untuk menentukan arah putaran motor manakala belitan larian berfungsi untuk menentukan kelajuan putaran motor.
· Mempunyai alur untuk menampung gegelung gelung kuprum.
· Belitan stator yang telah siap kemudiannya direndam dalam varnis sintetik dan dipanaskan untuk membentuk belitan kemas yang tidak telap debu dan lembapan.
1.3 PETI PUNCA:
· Terdiri daripada blok kuasa berpenebat yang diletakkan di dalam kotak logam.
· Ia dipasang pada gasket, untuk mengelakkan penyerapan habuk dan lembapan.
· Untuk motor besar, penyambung diletakkan pada bar penebat dan dijarakkan di antaranya untuk memudahkan penempatan kabel besar.
· Kristal silika-gel diletakkan di dalam kotak sumber motor voltan tinggi. Kristal ini menyerap lembapan yang terdapat dalam kotak akar.
· Kristal bertukar warna daripada biru kepada merah jambu.
1.4 PEMULA:
Berikut ialah gambar rajah pemutar motor aruhan A.U sangkar tupai.
Pemutar motor aruhan A.U sangkar tupai. |
Rotor motor ini tidak mempunyai sebarang belitan. Rotor motor aruhan A.U berbentuk seperti rajah di atas. Rotor dibina daripada bar konduktif tembaga atau aluminium yang diisi ke dalam alur teras rotor untuk membentuk sangkar tupai.
Kedua-dua hujung bar disambungkan ke gelang hujung. Bar pengalir menjadi laluan untuk arus teraruh dalam rotor yang disebabkan oleh perubahan medan magnet dalam stator. Teras pemutar dibina daripada keluli berlamina seperti yang ditunjukkan dalam rajah di atas.
Rotor sangkar tupai dalam motor kecil mengandungi konduktor kuprum atau aluminium yang diletakkan ke dalam teras rotor berlamina.
Biasanya alur teras rotor ditiruskan untuk mengurangkan hingar dan pusaran magnet.
Rotor besar mempunyai konduktor kuprum atau loyang melalui alur dalam lapisannya, dengan hujungnya dipateri pada gelang hujung.
Ia juga membawa kipas yang dipasang secara berasingan, dan alur pertukaran udara dipegang di dalam teras pemutar.
Kedua-dua permukaan rotor dan stator dimesin halus untuk memastikan jurang udara antara rotor dan stator adalah tepat.
1.5 ACI (Aci)
· Diperbuat daripada keluli berkekuatan tinggi dan mempunyai kunci untuk memuatkan rotor dan kipas.
· Saiz bergantung pada rotor yang dibawa.
1.1 ALAS (Bearing)
· Terdiri daripada galas bebola (galas bebola) dan galas penggelek (galas lengan) dalam motor kecil dan menggunakan gris sebagai pelincir.
· Pemegang alas diperbuat daripada besi tuang untuk memegang dan melindungi alas di dalam alas daripada habuk.
· Palam pelepas gris terletak di bawah penutup galas untuk membenarkan bekalan gris yang mencukupi.
· Pad am biasanya terdapat pada motor jenis besar.
1.7 GEAR:
· Tujuan untuk menghasilkan kelajuan yang rendah atau dikehendaki tanpa perubahan tork untuk motor.
· Untuk menghasilkan kelajuan yang sangat rendah 2 atau lebih gear diperlukan.
PENGENDALIAN MOTOR ARUHAN FASA TUNGGAL
Asas pengendalian motor aruhan satu fasa adalah untuk mencipta medan magnet berputar. Medan magnet ini dicipta dengan menghasilkan dua arus yang berbeza fasa sebanyak 90o yang dialirkan dalam dua belitan pada stator seperti yang ditunjukkan dalam rajah berikut.
i. Pengeluaran Putaran Medan Magnet
Untuk menghasilkan medan magnet berputar, katakan belitan larian dan belitan permulaan dililit pada stator dengan dua pasang kutub seperti dalam rajah a. Daripada rajah b, IT arus utama akan diedarkan kepada IS semasa permulaan, dan IR semasa berjalan. Perbezaan saiz wayar dan bilangan belitan akan mewujudkan perbezaan fasa antara arus yang dihasilkan dalam dua belitan.
Menambah kapasitor yang sesuai pada belitan starter akan menyebabkan arus belitan starter menjadi 90o daripada fasa dengan arus belitan berjalan seperti ditunjukkan dalam rajah c. Gabungan kedua-dua arus ini akan menyebabkan stator menghasilkan medan magnet berputar. Interaksi medan magnet berputar dalam stator dengan medan magnet rotor akan menyebabkan rotor berputar. Keadaan ini dijelaskan dalam rajah di bawah.
Penghasilan Putaran Medan Magnet |
Ambil keadaan mula pada kedudukan satu ( 1 ) untuk arus pada pemegun. Keadaan ini akan menyebabkan pemutar menjajar pada arah yang ditunjukkan. Tarikkan dua
Kesan ini adalah contoh tindakkan daripada satu set gelung pemula dan larian sahaja. Kombinasi belitanpemula dan belitan larian yang banyak pada pemegun memberikan kesan anjakan magnet yang lebih lancar.
ii. Penghasilan Daya Kilas
Bekalan kuasa A.U akan membekalkan
Apabila arus elektrik mengalir dalam bar pengalir pemutar,
0 Comments:
Catat Ulasan
Sila beri komen yang membina dan bertanggungjawab. Terima Kasih.