OBJEKTIF
Memberikan kefahaman kepada murid supaya murid dapat membuat laporan berkaitan
keadaan tidak selamat dan tindakan tidak selamat.
1. LAPORAN KEMALANGAN
Semua kecederaan yang
berlaku disebabkan oleh kemalangan semasa bekerja atau penyakit pekerjaan, mestilah dilaporkan serta merta kepada
penyelia dalam tempoh 24 jam.
Kemalangan yang menyebabkan
kerosakan harta benda dan kejadian hampir berlaku kemalangan secara semula jadi (Incidents of a "near miss" nature) mestilah dilaporkan kepada penyelia dalam tempoh 48
jam dari kejadian.
lanya merupakan
tanggungjawab setiap pekerja, penyelia dan pengurus melaporkan maklumat berkaitan perkara tersebut dalam
tempoh yang dltetapkan. Pekerja yang
cedera akan menerima rawatan perubatan, rawatan pertolongan cemas sebelum ke hospital bergantung kepada
kecederaan atau penyakit.
2. PROSEDUR
MEMBUAT LAPORAN
Keadaan tidak selamat dan tindakan tidak
selamat dilaporkan kepada penyelia atau Safety and Health Officer
(SHO). Kemudian penyelia atau SHO akan mengambil tindakan untuk memastikan keadaan tidak selamat terkawal atau
dipanjangkan kepada personel yang berkaitan.
2.1 LAPORAN KESELAMATAN DAN
KEADAAN BERBAHAYA
a) Borang laporan keselamatan dan keadaan
berbahaya diisi untuk semua keadaan.
Kemudian borang tersebut di sampaikan kepada penyelia atau pengawai keselamatan dan kesihatan..
b) Penyelia atau pegawai keselamatan dan
kesihatan akan melengkapkan borang dan laporan kemalangan tersebut. Laporan
yang lengkap ditandatangani oleh pekerja
yang terlibat dengan kemalangan dan ketua jabatan, ketua
program atau penyelia projek. Proses melaporkan kemalangan perlu dijadikan tatacara rasmi oleh setiap ketua jabatan.
2.2 KEPERLUAN
LAPORAN BAHAN KIMIA BERBAHAYA
a) Setiap jabatan mesti bertanggungjawab untuk mengemaskini dan menyimpan senarai bahan kimia di tempat kerja. Senarai tersebut mengandungi maklumat berikut:
(i) Nama bahan kimia
(ii) Nombor bekas penyimpanan
(iii) Kuantiti
Maklumat ini
hendaklah dilaporkan kepada Pengarah Jabatan Keselamatan Kesihatan Pekerjaan
(JKKP) dan sentiasa dikemaskini setiap tahun dan perlu disimpan selama tempoh 30 tahun.
2.3 PROSEDUR MELAPOR KEMALANGAN / KEADAAN
BERBAHAYA
a) Kemalangan
adalah suatu yang tidak dirancang dan suatu kejadian
yang
tidak diingini yang
menyebabkan kecederaan kepada
manusia.
b) Maklumat
ini hendaklah dilaporkan kepada Pengarah JKKP dan sentiasa
dikemaskini setiap tahun dan perlu disimpan
selama tempoh 30 tahun.
c) Keadaan berbahaya dan kemalangan boleh
disebabkan oleh tindakan
yang tidak selamat, keadaan
yang tidak selamat, kegagalan sistem,
faktor
manusia atau kecuaian.
d)
Setiap pekerja perlu
memaklumkan kejadian kemalangan
dan
keadaan
berbahaya kepada Penyelia atau Pegawai Keselamatan dan
Kesihatan Pekerjaan (SHO).