Panduan memilih kad kredit yang terbaik

Panduan memilih kad kredit yang terbaik untuk anda.

1. Pemegang Kad Kredit Kali Pertama


Anda adalah seorang eksekutif peringkat siswazah atau kemasukan yang baru sahaja menemui pekerjaan pertama anda dan anda sedang mencari untuk memohon kad kredit pertama anda.

Anda tidak pasti sama sekali tentang ciri-ciri kad kredit jenis yang berbeza dan bagaimana kad kredit berfungsi untuk anda.

Berikut  adalah Panduan yang lengkap sebagai rujukan anda memilih kad kredit yang sesuai untuk keperluan yang tepat dan terbaik untuk anda.

Walau bagaimanapun, anda ingin mempunyai kad yang menawarkan penjimatan hebat pada kos yang minimum dan anda benar-benar teruja untuk mula menikmati kehidupan anda dengan lebih banyak fleksibiliti pembiayaan.Ia mungkin sukar bagi anda untuk mendapatkan kad kredit pertama anda kerana anda mungkin tidak mempunyai sejarah kredit .

Walau bagaimanapun, anda boleh memohon tanpa kad kredit yuran tahunan yang ditawarkan oleh banyak bank, direka khas untuk graduan baru dan anda boleh menggunakannya untuk kecemasan di masa hadapan.

Jenis kad yang disyorkan untuk anda: Cashback, Tiada Yuran Tahunan


2. Fashion/ Lifestyle 

Anda tidak sabar untuk menikmati yang terbaik dalam hidup anda dengan tawaran eksklusif dan anda suka menghabiskan masa pengakap untuk pakaian dan kasut terbaik bila-bila masa, di mana sahaja.

Paling penting, anda ingin mendapat ganjaran atau rebat tunai daripada perbelanjaan anda dan menikmati lebih banyak simpanan pada akhir tahun atau bulan!

Seperti kad UOB Lady baru, anda boleh menikmati rebat tunai 10% untuk membeli-belah hujung minggu anda dan mendapat 10 X Mata UNIRIGGIT melalui program ganjarannya, dengan hanya satu kad!

Jenis kad yang disyorkan untuk anda: Cashback, Rewards

3. Ibu rumah tangga 


 Jika anda melakukan kerja rumah dan membeli-belah runcit untuk keluarga anda, anda pasti salah seorang ibu super atau bapa super. Terdapat beberapa kad yang membolehkan anda menikmati penjimatan tanpa had dan tawaran eksklusif dari semasa ke semasa pada kos yang paling rendah.

Sekiranya anda lebih suka menyimpan lebih daripada menggunakan wang tunai, anda perlu tahu bahawa terdapat beberapa kad kredit yang menawarkan penjimatan besar untuk runcit membeli-belah seperti Alliance Bank You: kad kredit nique yang menawarkan kadar cash back 3% tanpa perbelanjaan minimum atau cap cashback bulanan.

Jenis kad yang disyorkan untuk anda: Cashback, Ganjaran, Tiada yuran tahunan


4. Pembeli Dalam Talian


Anda mendapati bahawa kebanyakan tawaran terbaik boleh didapati dalam talian dan anda lebih suka melangkau barisan untuk mendapatkan barangan kegemaran anda dengan menggunakan komputer riba atau telefon pintar.

 Di samping itu, anda suka menikmati tawaran eksklusif dengan kad kredit atau dua orang. Mari kita hadapi, kita semua menjadi pembeli dalam talian sama ada kita menyedari atau tidak.

Sekiranya anda ingin menyimpan lebih banyak lagi dari rutin membeli-belah dalam talian anda yang seterusnya, RHB Islamic Smart Value-I menawarkan rebat tunai maksimum 5% untuk membeli-belah dalam talian, atau UOB VOX Visa menawarkan rebat tunai 5% untuk perbelanjaan dalam talian dengan perbelanjaan minimum sebanyak RM50 dalam satu resit.

Ini adalah beberapa kad kredit yang hebat untuk anda! Jenis kad yang disyorkan untuk anda: Cashback, Ganjaran, Islamic

5. Pengguna kad Islam


Walaupun anda Muslim atau bukan Islam, jika anda percaya dengan pilihan pembiayaan yang mematuhi Syariah, anda mungkin menggunakan kad kredit Islam yang berfungsi sama dengan kad kredit konvensional tetapi dengan sedikit perbezaan dalam ciri-ciri yang ditawarkan.

Salah satu perbezaan dalam kad kredit Islam ialah penggantian kadar faedah dengan caj keuntungan.

Jenis kad yang disyorkan untuk anda: Islamic


6. Suka melancong

- suka pergi dan melihat dunia dengan mata anda sendiri. Dengan kad yang sesuai dengan keperluan anda, anda boleh mendapatkan tiket udara dan menebus tiket penerbangan percuma sambil menikmati tawaran eksklusif seperti insurans perjalanan percuma dan akses ke lounge premium plaza pada hari cuti berikutnya.

Jika anda memilih kad yang betul, anda hanya boleh mendarat sendiri insurans perjalanan percuma dan akses tanpa had ke lounge plaza premium di KLIA dengan membeli tiket penerbangan dengan kad seperti kad kredit AmBank Platinum. Jenis kad yang disyorkan untuk anda: Airmiles, Rewards


7. Pemandu sepenuh masa


 Jika anda seorang pemandu Uber atau Grab, atau anda sering berada di kerusi pemandu dari satu destinasi ke destinasi lain, anda mempunyai satu matlamat tunggal dan itu adalah untuk menjimatkan penggunaan bahan api.

 Kad yang membolehkan anda menjimatkan wang apabila anda mengisi petrol adalah lifesaver.Driving di Malaysia boleh menjadi tekanan dari semasa ke semasa kerana harga bahan api yang tidak menentu.

Walau bagaimanapun, anda boleh menemui beberapa bantuan dan menjimatkan diri dengan ringgit tambahan dengan menggunakan kad kredit yang tepat dengan kadar rebat tunai yang tinggi untuk petrol seperti Shell-Citi Gold Credit Card yang menawarkan cashback setinggi 8% jika anda membelanjakan RM2,500 ke atas jumlah perbelanjaan bulanan anda (termasuk petrol, makan, barangan runcit, utiliti, dan perjalanan.)

 Jenis kad yang disyorkan untuk anda: Cashback