LAMPU LED [SEJARAH LAMPU LED]


1. Pengenalan Lampu LED


Light Emitting Diode  disingkatkan menjadi lampu LED. 

Lampu LED ialah komponen elektronik yang dapat memancarkan cahaya monokromatik apabila diberikan tegangan yang maju. LED juga keluarga kepada Diode yang dibuta dari bahan semi konduktur. 

LAMPU LED [SEJARAH LAMPU LED] 

Warna cahaya yang dipancarkan oleh lampu LED tergantung pada bahan semikonduktor yang digunakan. Lampu LED dapat memancarkan sinar inframerah yang tidak boleh dinampak dengan mata seperti di alat kawalan televisyen dan alat kawalan elektrik yang lain-lain. 

Lampu LED tidak perlu pembakaran filamen sehingga tidak menimbulkan panas dalam menghasilkan cahaya. Bentol lampu LED seiras dengan sebuah bola lampu yang kecil dan  mudah dipasang ke dalam pelbagai perangkat elektronika. 

Cip yang dikendalikan secara komersil mempunyai kecekapan lebih daripada 220 lm / w. Pada masa kini lampu LED yang bentuknya kecil telah banyak digunakan sebagai lampu penerang yang telah menggantikan lampu tube.

Lampu LED mengandungi prangkat padat dan keras dan memiliki ketahanan yang sungguh baik. Lampu LED mempunyai manfaat yang sangat baik dan mudah kerana lebih murah.Lampu LED menggunakan daya yang relatif rendah dan boleh tahan lebih dari 30 ribu jam. 

Struktur bagi lampu LED elektron menerjang sambungan P-N ( positif-negetif ).

Lampu LED dibuat untuk penggantian drop-serasi yang serasi secara langsung untuk lampu pijar atau pendarfluor. Lampu LED mampu memancarkan sehingga 303 lumens per watt.

 Pembungkusan lampu LED baik menunjukkan keluaran lumen, penggunaan kuasa dalam watt, suhu warna dalam kelvin atau keterangan contohnya "Putih hangat", "putih sejuk" atau "siang", julat suhu operasi, dan kadang-kadang watts bersamaan dengan pijar lampu keluaran bercahaya yang serupa.  
 


2. Sejarah Lampu LED


Tahun 1907

Henry Joseph Round seorang ilmuwan berkebangsaan Inggris, menemukan bahwa bahan anorganik dapat menyala ketika sebuah arus listrik diterapkan. Dan penemuan inipun di lupakan.


Tahun 1921

Oleg Lossew seorang fisikawan berkebangsaan Rusia, dia menemukan putaran efek dari sebuah emisi cahaya, hingga pada tahun 1942, dia sudah bisa menjelaskan secara terperinci penomena tersebut.


Tahun 1951

Pengembangan transistor dalam fisika semikonduktor.


Tahun 1962

Nick Holonyak seorang berkebangsaan America mengembangkan luminescense merah pada dioda (tipe GaAsP), mengawali lahirnya industri LED.


Tahun 1971

Perkembangan LED warna hijau, oranye dan kuning. Kinerja dan efektivitas LED terus membaik.


Tahun 1993

Tiga ilmuwan berkebangsaan Jepang menemukan LED biru, LED di kisaran spektrum hijau (InGan Diode)

Tahun 1995

LED warna putih diciptakan dari konversi pendaran .


Perkembangan LED ini menuai puncaknya pada tahun 90-an, ketika tiga ilmuwan berkebangsaan jepang menemukan teknologi LED berwarna biru. 

Mereka adalah Isamu Akasaki dan Hiroshi Amano dari Universitas Nagoya, dan Shuji Nakamura dari Universitas California. Ketiga ilmuwan ini menciptakan LED biru dalam sebuah riset terpisah di awal tahun 90-an.

3. Pencipta Lampu LED


Nick Holonyak Jr (1962)


Nick Holonyak Jr dilahirkan pada 3 November 1928 dan dia adalah jurutera dan pendidikan  Amerika syarikat . Nick Holonyak Jr terkenal terutama kerana penemuannya pada tahun 1962 mengenai diod pemancar cahaya (LED) yang memancarkan cahaya merah yang kelihatan dan bukannya cahaya inframerah. 

Holonyak ketika itu bekerja di makmal penyelidikan General Electric di Syracuse, New York. Dia adalah John Bardeen Endured Chair Emeritus dalam bidang Elektrik dan Komputer Kejuruteraan dan Fizik di University of Illinois di Urbana-Champaign, di mana sejak meninggalkan General Electric pada tahun 1963.

Selain memperkenalkan LED aloi III-V, Nick Holonyak Jr memegang 41 paten. Penemuannya yang lain termasuk laser semikonduktor lampu merah, biasanya disebut laser dioda yang digunakan dalam pemain CD dan DVD dan telefon bimbit dan suis pemancar pintasan p-n-p-n yang digunakan dalam dimmer cahaya dan alat kuasa.

Shuji Nakamura (1993)


Shuji Nakamura (中 村 修 二)  Nakamura Shūji dilahir pada 22 Mei 1954 FREng adalah jurutera elektronik Amerika dilahirkan Jepun dan penemu produktif yang mengkhususkan diri dalam bidang teknologi semikonduktor. 

Profesor di Jabatan Bahan Kolej Kejuruteraan, University of California, Santa Barbara (UCSB),  dan dianggap sebagai penemu LED biru, satu kejayaan besar dalam teknologi pencahayaan. 

Selain itu, Isamu Akasaki dan Hiroshi Amano adalah salah satu daripada tiga penerima Hadiah Nobel Fizik 2014 "untuk penemuan diod pemancar cahaya biru yang cekap, yang telah memungkinkan sumber cahaya putih yang jimat dan menjimatkan tenaga".

 Pada tahun 2015, inputnya dalam pengkomersialan dan pengembangan teknologi pencahayaan LED putih cekap tenaga diiktiraf oleh Global Energy Prize.


BACA JUGA:

SEJARAH LAMPU NEON YANG BELUM DI DEDAHKAN KEPADA UMUM


0 Comments:

Catat Ulasan

Sila beri komen yang membina dan bertanggungjawab. Terima Kasih.