Panduan memulakan perniagaan peralatan elektrik

Panduan memulakan perniagaan peralatan elektrik

Berikut adalah Panduan memulakan perniagaan peralatan elektrik untuk mereka yang berminat dalam bidang ini.

Dengan keperluan bekalan elektrik yang terdapat di setiap kawasan masyarakat, kedai bekalan elektrik adalah satu perniagaan yang menjanjikan untuk berkembang maju? iaitu dengan perancangan yang betul dan teliti.

Panduan memulakan perniagaan peralatan elektrik Berikut adalah Panduan memulakan perniagaan peralatan elektrik untuk mereka yang berminat dalam bidang ini.    Dengan keperluan bekalan elektrik yang terdapat di setiap kawasan masyarakat, kedai bekalan elektrik adalah satu perniagaan yang menjanjikan untuk berkembang maju? iaitu dengan perancangan yang betul dan teliti.
Panduan memulakan perniagaan peralatan elektrik

Jika anda berfikir untuk memulakan perniagaan ini, saya mempunyai panduan asas yang akan menanyakan soalan yang anda perlu tanya kepada diri sendiri sebelum pergi lebih jauh.




Pembekalan elektrik diperlukan di setiap kawasan masyarakat hari ini - dari rumah ke pejabat ke kilang pembuatan.

 Jika anda sedang mempertimbangkan untuk masuk ke dalam perniagaan ini, berikut adalah beberapa soalan untuk bertanya kepada diri sendiri:

Adakah terdapat pasaran bekalan elektrik di kawasan sasaran anda? Apa pasaran ini? Adakah pemilik rumah, perniagaan, loji komersial atau perindustrian?

Adakah anda mempunyai keupayaan untuk menyediakan bekalan elektrik ke pasaran yang sedia ada?

Dengan kata lain, anda mempunyai dana dan kepakaran pengurusan untuk memulakan kedai bekalan elektrik yang sesuai dengan keperluan pasaran?

Kedai bekalan elektrik untuk pemilik rumah adalah yang paling mudah untuk dijalankan. Anda hanya perlu menyimpan inventori bekalan elektrik asas seperti bateri, lampu, suis, wayar, fius, dan pengecas bateri yang diperlukan di rumah.

Sebaliknya, jika anda memilih untuk membina sebuah kedai bekalan elektrik untuk industri dan kontraktor elektrik, anda tidak perlu modal lebih banyak untuk membeli inventori, tetapi sistem yang lebih maju untuk menguruskan pesanan order dan penghantaran barang ke pelangan.

Persoalan seterusnya yang perlu anda jawab ialah:


adakah anda mempunyai pengetahuan mengenai bekalan elektrik? Pelanggan anda bukan sahaja memerlukan item dari kedai anda.  Ada kalanya mereka juga akan memerlukan nasihat mengenai alat elektrik yang sesuai untuk digunakan. Anda mesti berpengetahuan tentang litar elektrik dan  sekurang-kurangnya tahu jawapan asas kepada pertanyaan pelanggan.


Apa  polisi pemulangan barang jualan anda? Adakah anda akan menerima pulangan barang yang telah di jual? Berapa syarat dan berapa lama ia akan sah? Sekiranya anda beroperasi besar, adakah anda akan memberikan diskaun sekiranya pelangan membeli barang dengan jumlah yang banyak?

Di manakah anda mendapat bekalan barang atau inventori? Walaupun cara  terbaik untuk mendapatkan bekalan terus dari pengeluar, anda mungkin menghadapi kesukaran mendapat supply barang  jika anda seorang peruncit kecil.


Kemungkinan besar, anda akan berurusan dengan pengedar yang dilantik oleh pengeluar. Dan ini akan menyebabkan anda akan mendapat aharga yang agak mahal sekiranya anda boleh beli barang tersebut secara terus dari kilang.

Tetapi dengan usaha yang tekun, anda mungkin boleh mendapat pengeluar yang bersedia untuk bekerjasama dengan anda. Walau bagaimanapun  Internet adalah  maklumat yang besar mengenai pengilang dari luar negara yang boleh menyediakan produk borong pada diskaun yang diinginkan. Cari lah maklumat dari google. Anda aka mendapat maklumat yang anda perlukan.

Dan salah satu soalan yang paling penting ialah, adakah anda mempunyai keupayaan kewangan untuk meneruskan rancangan perniagaan anda? Selain tabungan peribadi, anda boleh beralih kepada rakan, keluarga, pelabur dan bank yang boleh memberi anda wang untuk menyewa kedai atau membina sebuah kedai, dan membeli inventori (produk jualan), peralatan, rak, dan laci.

Jika anda mempunyai jawapan yang jelas kepada beberapa soalan di atas dan anda rasa anda boleh menyelesaikan semua  persoalan tersebut maka perniagaan ini adalah sesuai untuk anda.